آنچه در این مقاله میخوانید

    نقشه سایت چیست؟

    نقشه سایت چیست؟

    نقشه راه شما

    سایت‌ها، گسترده‌ترین راه‌های ارتباطی کسب‌وکارها و ارگان‌ها با کاربرانشان هستند. ایجاد یک سایت جنبه‌های مختلفی دارد و در هر قسمت آن باید نکاتی را رعایت کرد. ساخت یک سایت مثل ساختن یک خانه است که باید یک نقشه‌ی اولیه برای آن طراحی کرد و آجر به آجر آن را براساس این نقشه، روی هم گذاشت. نقشه‌ی سایت به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی نیاز دارید و باید چگونه به آن برسید. در این مقاله می‌خواهیم کمی درباره‌ی نقشه سایت، جزییات آن و نحوه‌ی ساخت سایت مپ با هم صحبت کنیم.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سئو سایت با مشاوران سئو ما در ارتباط باشید. شماره تماس: 41185

    نقشه سایت

    سایت مپ چیست؟

    نقشه سایت یا سایت مپ یک نقشه‌ی راه است که باید در طول توسعه‌ی وب‌سایت آن را دنبال کنیم. این نقشه، شامل اهداف سایت و تشریح آن‌هاست؛ مثل جذب ایده‌های جدید و یا فروش آنلاین برای پروژه‌های شخصی. در نقشه‌ی سایت شما یک فایل خواهید داشت که اطلاعاتی درباره‌ی صفحات، رسانه‌ها، فایل‌ها و هر نوع فرمت اطلاعاتی در داخل سایت و همین‌طور ارتباطات میان آن‌ها را در خود جای داده است. موتورهای جستجو نظیر گوگل، این نقشه سایت را می‌خوانند تا بتوانند بهتر سایت شما را خزش و ایندکس‌گذاری کنند. نقشه‌ی سایت به گوگل می‌گوید که چه صفحات و فایل‌هایی از سایت شما برایتان مهم‌تر هستند و اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی این فایل‌ها به گوگل خواهد داد؛ اطلاعاتی نظیر آخرین تاریخ به‌روزرسانی صفحه و نسخه‌ی زبان صفحه.

    شما می‌توانید با کمک نقشه سایت به اطلاعاتی راجع به یک نوع خاص از محتوا در صفحات سایتتان دست پیدا کنید؛ مثلا محتوای خبری، تصویری یا ویدیویی. به‌عنوان مثال:

    • ورودی ویدیو در سایت مپ می‌تواند زمان اجرای ویدیو، دسته‌بندی یا رده‌ی سنی مناسب برای آن را مشخص کند.
    • ورودی عکس در نقشه‌ی سایت می‌تواند شامل موضوع تصویر، نوع و مجوز آن شود.
    • ورودی اخبار هم شامل عنوان مقالات و تاریخ انتشار آن‌ها است.

    سایت مپ چیست؟

    مسیری روشن با نقشه‌ی سایت

    ساخت سایت مپ، یک فرایند مفید برای طراحان و متخصصان تجربه‌ی کاربری محسوب می‌شود که درک کاملی از دامنه و ساختار سایت به آن‌ها می‌دهد و جلوی از دست رفتن داده‌های مهم را می‌گیرد. از طرف دیگر، اگر صفحات سایت شما، به‌درستی لینک دهی شده باشند، گوگل معمولا می‌تواند قسمت اعظم سایتتان را کشف کند. لینک‌‌گذاری مناسب یعنی تمام صفحاتی که به‌نظرتان مهم هستند، از طریق یک فرم navigation برای موتور جست‌و‌جو، دسترس‌پذیر باشند؛ مانند لینک منوها یا لینک‌هایی که در صفحات قرار داده‌اید. نقشه سایت، کارش این است که در سایت‌های بزرگ با لینک‌های متعدد، که پیچیدگی زیاد می‌شود، روند خزش گوگل را بهبود ‌دهد. در شرایط زیر استفاده از نقشه‌ سایت ضروری است:

    • سایت‌های بزرگ؛
    • سایت‌هایی با آرشیو بزرگی از صفحات محتوایی که به‌درستی به هم لینک نشده‌اند؛
    • سایت‌های جدید با تعداد لینک خارجی کم؛
    • سایت‌های حاوی محتوای ویدیویی و تصویری غنی یا سایت‌هایی که در اخبار گوگل دیده می‌شوند.

    ثبت سایت مپ در سرچ کنسول 

    اگر بخواهید گوگل نقشه سایت شما را ببیند و آن را بررسی کند، باید آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. برای این ‌کار کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

    1. فرمت سایت مپ خود را انتخاب کنید؛
    2. نقشه‌ی سایت خود را به روش‌های دستی یا خودکار بسازید؛
    3. نقشه‌ی سایت را در فایل robots.txt وارد کنید یا اینکه مراحل زیر را طی کنید؛
    4. وارد کنسول جست‌و‌جوی Google شوید؛
    5. وب سایت خود را انتخاب کنید؛
    6. روی نقشه‌ی سایت در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید؛
    7. URL نقشه‌ی سایت خود را وارد کنید (مثلا:sitemap_index.xml)؛
    8. روی دکمه‌ی ارسال کلیک کنید.

    سایت مپ چیست؟

    نقشه‌ی سایت برای موتورهای جستجو

    موتورهای جست‌و‌جوی مختلفی از نقشه‌ی سایت برای شناسایی سایت شما استفاده می‌کنند. این موتورهای جست‌و‌جو عبارتند از گوگل، یاهو، بینگ و اسک. تمامی این موتورهای جست‌و‌جو، پروتکل‌های یکسانی را به‌کار می‌برند. در حالت کلی فرمت‌های مختلفی از نقشه‌ی سایت وجود دارد؛ شامل:

    • نقشه‌ی سایت xml که می‌توان آن را به‌صورت یک فرم غیر فشرده، فایل‌های xml یا فایل‌های فشرده به فرمت gzip و gz ذخیره کرد. معمولا نقشه‌ی سایت از این نوع، شامل مجموعه‌ای از تگ‌های xml ساختار یافته است که برخی از آن‌ها اجباری و برخی دیگر اختیاری هستند. این تگ‌ها جزییاتی نظیر آدرس یا تاریخ آخرین به‌روزرسانی را در نقشه‌ی سایت قرار می‌دهند. محدودیت حجم این فایل‌ها حداکثر 10مگابیت بوده و امکان ذخیره‌سازی حداکثر 50 هزار URL را دارند.
    • نقشه‌ی سایت HTML، یک صفحه‌ی وب واقعی است که حاوی لینک‌های تمام صفحات سایت می‌شود. تعداد صفحات در نقشه‌ی سایت به اندازه‌ی سایت بستگی دارد. اگر سایت کوچک باشد، شما می‌توانید فقط یک صفحه داشته باشید؛ ولی برای سایت‌های بزرگ، نقشه‌ی سایت باید به‌صورت آرشیوی منظم از بخش‌ها باشد. یکی از برجسته‌ترین امتیازات این نوع نقشه‌ی سایت این است که لینک تمامی محتواهای منتشر شده در سایت در آن قرار دارد و این امکان برای سایت‌هایی که دائما به‌روز می‌شوند؛ مثل سایت‌های خبری، بسیار مهم است.
    • نقشه‌ی سایت متنی، ساده‌ترین نوع نقشه‌ی سایت است که با فرمت .TXT طراحی می‌شود و با نوت‌پد یا هر ابزار ویرایش متن دیگری می‌توانید آن را بسازید. محدودیت سایز این نوع نقشه‌ی سایت، 10 مگابیت با حداکثر 50 هزار لینک در آن است و باید از انکود UTF-8 استفاده کنید.
    • نقشه‌ی سایت RSS یکی دیگر از روش‌های ساخت نقشه‌ی سایت‌هاست. اگر سایتی داشته باشید که چندین صفحه‌ی جدید در طول روز به آن اضافه می‌شود، باید یک راه مناسب برای آرشیو کردن آن‌ها در آینده پیدا کنید. ابزار RSS صفحات شما را برای بازرسی‌های ربات‌های گوگل آماده می‌کند و هر صفحه‌ای که منتشر می‌کنید، بلافاصله توسط این ربات‌ها، خزش می‌شود.
    • نقشه‌ی سایت موبایل، برای سایت‌هایی مناسب است که تعداد زیادی صفحه‌ برای نمایش در دستگاه‌های موبایل دارند؛ ولی هنوز ریسپانسیو نشده‌اند. با این نقشه‌ی سایت، تگ‌هایی روی این صفحات زده می‌شود که آن‌ها را در لیست محتوای موبایل قرار می‌دهد و گوگل آن‌ها را در نتایج جست‌و‌جوی موبایل نیز نمایش خواهد داد. با توجه به اینکه امروزه بیش از نیمی از دسترسی‌ها از طریق موبایل انجام می‌شود، بهتر است نقشه‌ی سایت موبایل را برای خودتان طراحی کنید.

    آناتومی یک نقشه‌ی سایت

    یک نقشه سایت می‌تواند شامل اجزای زیر باشد:

    • صفحه‌ی اصلی: این صفحه معمولا در بالای نقشه‌ی سایت نمایش داده می‌شود؛ اگرچه بسته به ساختار وب‌سایت، صفحه‌ی اصلی می‌تواند در navigation اولیه نیز ترسیم شود..
    • Navigation اولیه که به آن صفحات والدین نیز گفته می‌شود. صفحات در navigation اولیه، در بالاترین سطح نقشه‌ی سایت جای می‌گیرد.
    • Navigation ثانویه که به آن صفحات فرزند هم می‌گویند، اغلب در منوی کشویی دیده می‌شوند و در یک سطح پایین‌تر از navigation اولیه قرار دارند.
    • صفحات سوم یک لایه‌ی عمیق‌تر از صفحات سطح دوم هستند و در اغلب اوقات، این صفحات در نقشه‌ی سایت دیده نمی‌شوند. به‌عنوان یک نمونه از این نوع صفحات، به صفحه‌ی محصول در وب‌سایت‌های فروشگاهی می‌توان اشاره کرد.
    • آیتم‌های فراخوان عمل یا CTA: این آیتم‌‌ها معمولا به‌صورت برجسته و جداگانه شبیه یک دکمه هستند و روی آن‌ها عباراتی نظیر کلیک کنید، نوشته شده است. یک نمونه از این نوع محتوا، دکمه‌ها‌ی خرید یا دانلود در انتهای صفحات هستند. این محتواها معمولا در کنار navigation اصلی قرار می‌گیرند.
    • انواع فایل‌های ویژه که عناصر تعاملی یا فایل‌های دانلود مثل فرم‌ها، اسناد و pdf هایی هستند که در داخل نقشه سایت قرار می‌گیرند.
    • لینک‌های خارجی، لینک‌های مهمی بوده که به وبسایت‌های خارجی اشاره دارند. این لینک‌ها معمولا در هدر یا فوتر سایت جای دارند و رایج‌ترین نوعشان لینک‌های شبکه‌های اجتماعی است.

    اگر می‌خواهید نقشه‌ی سایت بسازید حواستان باشد

    اگر بخواهید یک نقشه سایت قدرتمند و کاربردی بسازید، بهتر است فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید:

    • کارتان را با اختصاص یک صفحه‌ی وب به نقشه‌ی سایت آغاز کنید و برای جذاب‌تر شدن، کمی خلاقیت را چاشنی طراحی کنید.
    • برای اینکه مطمئن شوید بازدیدکنندگان و البته موتور جست‌و‌جو، می‌توانند به‌راحتی نقشه سایت شما را پیدا کنند، لینکی از آن در صفحه‌ی اصلی سایت قرار دهید و دقت کنید که تمامی صفحات سایت نیز باید یک لینک به نقشه‌ی سایت داشته باشند.
    • حتما در نقشه‌ی سایت توضیحاتی از صفحات قرار دهید؛ چون لینک‌ها به تنهایی کمکی به موتور جست‌و‌جو نمی‌کنند و فرصت شناساندن صفحات حاوی کلمه کلیدی سئو به گوگل را نیز از دست خواهید داد.
    • عنوان صفحه یک عنصر سئویی مهم محسوب می‌شود که برای افزایش محبوبیت لینک‌ها کاربرد دارد.
    • نقشه‌ی سایت را مثل جدول محتویات سایتتان در نظر بگیرید و محتوای آن را داخل دسته‌ها و زیردسته‌ها قرار دهید. این کار ناوبری سایت شما را افزایش خواهد داد.

    چگونه سایت مپ بسازیم؟

    نقشه‌ی سایت برای چه صفحاتی است؟

    از آنجا که نقشه‌ی سایت برای خزش ربات‌های موتورهای جست‌و‌جو در سایت ما طراحی شده است، تنها باید صفحات مهم را داخل آن قرار دهید. بهتر است صفحاتی را در نقشه سایت قرار دهید که شرایط زیر را داشته باشند.

    • شامل کلمات کلیدی اصلی باشند؛
    • محتوای یونیک و باکیفیت داشته باشند؛
    • اطلاعات کاربردی مثل سیاست‌های سایت داخل آن‌ها باشد.

    گام به گام ساخت یک نقشه‌ی راه

    ساخت نقشه‌ی سایت برای ایجاد یک سایت جدید ضروری است؛ اما، نباید فکر کنید با یک پروسه‌ی پیچیده روبه‌رو هستید. با طی مراحل زیر، می‌توانید به‌راحتی یک نقشه سایت خوب طراحی کنید:

    1. یک کاغذ بزرگ بردارید
    2. شما باید روی یک فضای طراحی بزرگ، طرحی از ایده‌ها را ترسیم کنید. یک کاغذ بزرگ پیدا کنید و از سمت عریض آن کارتان را شروع کنید. بعد از اینکه جزییات نقشه را روی کاغذ رسم کردید، می‌توانید آن را خیلی دقیق‌تر، تمیزتر و بهتر به کامپیوتر منتقل کرده و هر آنچه در ذهن‌تان است را به مشتری یا تیم ارائه دهید.

    3. برای هر صفحه یک باکس بکشید
    4. از صفحه‌ی اصلی سایت شروع کنید و هر صفحه از سایت را در داخل یک باکس رسم کنید. صفحه‌ی اصلی باید در بالاترین قسمت کاغذ قرار بگیرد، سپس در سطرهای بعدی صفحات مربوط به navigation اولیه، ثانویه و صفحات سوم را ترسیم کنید. ممکن است در این مرحله کمتر از سه سطح در نقشه‌ی سایت شما ایجاد شود.

    5. زیردسته‌ها را اضافه کنید
    6. در این مرحله شما باید از سطر سوم شروع کرده و برای هر صفحه، یک‌سری باکس اضافه کنید. برای اینکه نگرانی از بابت فضا نداشته باشید، می‌توانید باکس‌ها را به‌صورت عمودی رسم کنید.

    7. تعداد بخش‌ها و زیربخش‌ها
    8. بسیار اهمیت دارد که تعداد بخش‌ها، به‌درستی تعیین شود، پس بهتر است این کار را به بعد طراحی سایت موکول کنید و وقتی سایت تکمیل شد، نقشه سایت را با تعداد بخش‌های صفحه، تطبیق دهید.

    ساخت نقشه‌ی سایت در این چهار فاز کلی انجام می‌شود. همچنین شما می‌توانید از ابتدا نیز بدون استفاده از کاغذ، کار ترسیم نقشه‌ی سایت را مستقیما داخل کامپیوتر انجام دهید؛ ولی ممکن است دقت آن به اندازه‌ی طراحی روی کاغذ نباشد.

    نقشه‌ی سایت را کجا بگذاریم

    شما باید نقشه سایت خود را در پایین‌ترین سطح سایت قرار دهید که می‌تواند هر صفحه‌ای از سایت شما باشد؛ اما، اینکه گوگل از کجا می‌تواند این نقشه را شناسایی کند، جای بحث دارد. به‌طورکلی، ربات‌های گوگل دو قسمت را در سایت شما بررسی می‌کنند، یکی فایل robot.txt و دیگری نقشه‌ی سایت. این ربات‌ها، اول سراغ robot.txt می‌روند و از آن‌ جا آدرس نقشه‌ی سایت شما را پیدا می‌کنند، پس مهم است که فایل robot.txt را پیدا کرده و آدرس نقشه‌ی سایت را داخل آن قرار دهید. راه دیگر استفاده از سرچ کنسول گوگل است که نقشه‌ی سایت شما را برایتان در دسترس این ربات‌ها قرار می‌دهد.

    برای ساخت سایت مپ به چه کسی مراجعه کنیم

    شما نیازی ندارید که یک شخص خاص را برای ساخت سایت مپ استخدام کنید؛ چون این کار را هر کدام از متخصصان طراح سایت، مدیر پروژه، توسعه‌ دهنده‌ی سایت، کپی رایتر یا تولید کننده‌ی محتوا می‌توانند انجام دهند. حتی کسانی که با بخش فروش یا بازاریابی درگیر هستند هم می‌توانند در این کار نقش داشته باشند. شما می‌توانید نقشه‌ی سایت را بهانه‌ای کنید تا مطمئن شوید که همه‌ی نیروهایتان پروژه را به‌درستی درک کرده‌‌اند یا خیر.

    به‌راحتی نقشه سایت بسازید

    ابزارهای ساخت سایت مپ بصری به شما امکان می‌دهند که یک طرح سلسله مراتبی از صفحات و بخش‌های مختلف سایت‌تان آماده کنید. استفاده از این ابزارها، ساده‌ترین راه برای برنامه‌ریزی سایت و ساخت نقشه‌ سایت محسوب می‌شود. در اینجا پنج ابزار برتر برای ساخت نقشه‌ی سایت بصری را به شما معرفی می‌کنیم:

                    سایت مپ
    • VisualSitemaps
    • این ابزار به شما امکان می‌دهد که نقشه سایتتان را به‌صورت خودکار و به‌زیبایی تمام طراحی کنید. همچنین شما می‌توانید اسکرین‌شات‌های باکیفیتی از هر بخش سایت خود بگیرید. کار با این ابزار زمان کمی از شما می‌گیرد و به‌آسانی بررسی‌های عمیقی روی تجربه‌ی کاربری، رابط کاربری و سئوی سایتتان انجام می‌دهد.

                          پلاگین سایت مپ
    • FlowMapp
    • فلومپ از ابزارهای آنلاین طراحی نقشه‌ سایت بصری و تعاملی برای پروژه‌های توسعه وب است. با کمک ابزارهای انعطاف‌پذیر این سیستم، شما می‌توانید روند توسعه‌ی نقشه‌ی سایت را تسهیل کرده و به‌راحتی با کشیدن و رها کردن، ساختار نقشه‌ی سایت را به‌سرعت ویرایش کنید.

                          سایت مپ ساز
    • Gloomaps
    • گلومپ نیز یکی از ابزارهایی است که کار طراحی نقشه‌ی سایت شما را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد. با این ابزار شما می‌توانید یک نقشه سایت ایجاد کنید، محتوا به آن بیافزایید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این ابزار کوچک، برای پیاده‌سازی ایده‌های نمونه‌سازی و ساخت نقشه سایت، کاملا مناسب و البته رایگان است.

                     ساخت سایت مپ
    • Octopus
    • برنامه‌ی اختاپوس یک ابزار همه‌کاره است و به شما امکان می‌دهد که ساختار سایت را طراحی کرده، نیرو و هزینه‌ی لازم را تخمین زده و آن را در قالب یک لینک برای مشتری ارسال کنید. با اختاپوس می‌توانید نقشه سایتتان را به‌صورت یکپارچه با اکسل طراحی کنید و از حداقل توابع لازم در آن استفاده کنید.

                       نقشه سایت
    • Mockflow
    • ماک فلو یک راه جدید برای طراحی نقشه‌ی سایت و جریان‌های رابط کاربری است که برای کار با آن نیازی به صرف انرژی و زمان زیادی ندارید.

    نقشه‌ی راه یک فروشگاه اینترنتی

    حتما تاکنون متوجه شده‌اید که نقشه‌ی سایت چیست و چطور باید آن را طراحی کرد. در ادامه می‌خواهیم یک نقشه‌ی سایت فروشگاهی را به‌عنوان نمونه برای شما تشریح کنیم.

    طراحی یک سایت فروشگاهی کار چندان ساده‌ای نیست، شما باید سعی کنید تا جای ممکن آن را برای کاربران سایت، قابل فهم و جذاب درست کنید و گوگل هم به‌راحتی آن را بشناسد. هر دو جنبه در طراحی نقشه‌ی سایت خیلی اهمیت دارند. یک نقشه‌ی سایت خوب صفحات مرتبط سایت شما را در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌دهد که کار را برای کاربران و موتورهای جست‌و‌جو راحت می‌کند. یک نمونه نقشه‌ی سایت را در ادامه مشاهده می‌کنید.

    همان طور که در نقشه‌ی بصری سایت مپ مشخص شده، صفحات سایت به سه دسته‌ی محصولات، اطلاعات حساب و اعضای سایت تقسیم شده و مابقی صفحات نیز در یک دسته‌ی فرعی قرار دارند. این سه دسته‌ همان navigation های اولیه هستند و سطوح بعدی ناوبری‌های ثانویه و صفحات سوم را نشان می‌دهند.

    سخن پایانی

    سایت‌ها برای رشد کردن نیاز دارند که توسط گوگل دیده شوند. ربات‌های گوگل همواره در حال رصد کردن بیش از 30 میلیون وب‌سایت در سراسر دنیا هستند که ابزاری مثل نقشه سایت، این‌کار را برایشان راحت‌تر می‌کند. طراحی یک نقشه‌ی سایت خصوصا برای سایت‌های بزرگ با تعداد زیاد صفحات ضروری است؛ چون صفحات مهم ما را به گوگل نشان می‌دهد. طراحی نقشه‌ی سایت کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ ولی نیاز به درک کامل ساختار و محتوای سایت دارد. ابزارهای زیادی مثل فلومپ و ویژوال سایت‌مپ وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن یک نقشه‌ی راه بسازید. در این مقاله چگونگی ساخت نقشه‌ی سایت و ابزارهای کاربردی برای آن را باهم بررسی کردیم تا شما بتوانید به‌آسانی یک سایت‌مپ درست و حرفه‌ای برای خودتان بسازید.

    منبع:

    developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/overview

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره