CTR چیست؟
سئو و دیجیتال مارکتینگ

CTR چیست؟


یک‌شنبه 14 شهریور 1400
10 دقیقه
آنچه در این مقاله میخوانید

    نرخ کلیک یا CTR اصطلاحی است که در دیجیتال مارکتینگ کاربرد زیادی دارد. این کلمه در واقع مخفف عبارت Clickthrough Rate است و به درصد افرادی اشاره دارد که از یک تبلیغ یا نتایج جست‌و‌جوی ارگانیک به صفحه‌ی وب مراجعه می‌کنند. افرادی که تبلیغات وب‌سایت شما را می‌بینند و روی لینک ورودی آن کلیک می‌کنند، به صفحه‌ی وب مربوط به محصول یا خدمات شما وارد می‌شوند؛ بنابراین این نرخ، میزان موفقیت یک تبلیغ را در جلب توجه بازدیدکنندگان وب‌سایت شما نشان می‌دهد.

    نرخ بالای کلیک نشان می‌دهد که یک صفحه یا تبلیغ از نظر رتبه‌بندی گوگل رتبه‌ی بالایی دارد. این بدان معنا است که وب‌سایت شما بازدیدکنندگان بیشتری را در ازای هر نمایش ‌Impression در گوگل جذب می‌کند. همچنین بسته به تجربه‌ی کاربر در صفحه‌ی فرود یا landing page، نرخ CTR بالا می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل نقش بسزایی داشته باشد.

    Clickthrough Rate یا CTR چیست؟

    اکنون که کمی با اهمیت Clickthrough Rate آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به این سؤال پاسخ بدهیم که CTR چیست؟

    اگر بخواهیم این مفهوم را در ساده‌ترین حالت تعریف کنیم باید بگوییم که CTR عبارت است از نسبت کلیک‌ها به میزان نمایش یک سایت یا یک صفحه از آن در گوگل. همانطور که می‌دانید امروزه مردم نسبت به تبلیغات حساسیت زیادی دارند. جای تعجب است که با وجود مسدودکننده‌های تبلیغات، فایروال‌ها و نادیده گرفتن هزاران تبلیغ که به‌صورت پاپ‌آپ نمایش داده می‌شوند، هنوز هم کاربران به تبلیغات توجه می‌کنند. از آنجا که کاربران نسبت به تبلیغات در صفحات وب حساسیت زیادی نشان می‌دهند، نرخ آن گاهی می‌تواند فقط دو کاربر در هر 1000 نمایش باشد، یعنی حدود 0.2 درصد.

    نرخ کلیک چیست؟

    منظور از نرخ کلیک طبیعی چیست؟

    نرخ کلیک طبیعی یا ارگانیک، درصد افرادی را نشان می‌دهد که روی نتیجه‌ی موتور جست‌و‌جو کلیک می‌کنند. نرخ ارگانیک سایت شما عمدتا به نحوه‌ی رتبه‌بندی در SERP یا search engine results page یا همان نتیجه‌ی صفحات موتور جست‌و‌جوگر بستگی دارد. در ادامه‌ی مطلب سایر فاکتور‌های تاثیرگذار بر CTR را شرح خواهیم داد.

    به عبارت ساده‌تر، نرخ ارگانیک تعداد نمایش‌هایی است که منجر به کلیک کردن کاربر روی وب‌سایت شما در صفحه‌ی SERP گوگل می‌شود. به‌عنوان مثال تصور کنید که یک کلمه‌ی کلیدی در ماه، 2000 بار جست‌و‌جو می‌شود و مقاله‌ی شما در صفحه‌ی اول نتایج گوگل قرار دارد. در این بین کاربران فقط 2 بار روی وب‌سایت شما کلیک می‌کنند. در نتیجه نرخ ارگانیک شما 0.1 درصد می‌شود- نحوه‌ی محاسبه در ادامه‌ی مقاله توضیح داده می‌شود. هر چقدر که مطلب شما از نظر کاربران با موضوع جست‌و‌جو مرتبط‌تر باشد، بیشتر روی مطلب شما کلیک می‌کنند در نتیجه نرخ ورود به سایت شما بالاتر می‌رود. زمانی که بخواهید کمپینی را بهینه سازی کنید، سرنخ تولید کنید یا افراد را تشویق کنید که اقدامات دلخواه شما را انجام دهند، تولید محتوای مرتبط اهمیت زیادی پیدا می‌کند. حال از کجا بفهمیم که محتوایی که تولید کرده‌ایم مرتبط با نیاز کاربران است؟ این کار به‌سادگی از طریق محاسبه‌ی CTR امکان پذیر می‌شود.

    نقش نرخ کلیک در سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

    این نرخ یک معیار بسیار مهم در سئو محسوب می‌شود زیرا به شما کمک می‌کند که مشتریان خود را بهتر بشناسید. این معیار می‌تواند به شما نشان دهد که چه چیزی نظر مخاطبان شما را به خود جلب می‌کند و چه چیزهایی برای آن‌ها جالب توجه نیست. نرخ پایین CTR نشان می‌دهد که شما به‌درستی مخاطبان هدف خود را انتخاب نکرده‌اید. همچنین ممکن است لحن نوشتار یا متا دیسکریپشن شما مناسب نباشد؛ در نتیجه نمی‌توانید مخاطب را متقاعد کنید که روی مطلب شما کلیک کند.

    تفاوت CTR و Impression

    میزان نمایش یا Impression و میزان کلیک یا CTR دو واژه‌ای هستند که در زمینه‌ی سئو کربرد زیادی دارند و گاهی افراد از آن‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛؛ اما این دو اصطلاح با یکدیگر بسیار متفاوتند و نباید آن‌ها را جابه‌جا استفاده کرد. «میزان نمایش» تعداد دفعاتی است که سایت شما در نتایج جست‌و‌جوی کلمات کلیدی، به کاربر نشان داده می‌شود.؛ اما CTR چیست؟ این عدد نشان دهنده‌ی تعداد دفعاتی است که کاربر برای بازدید از پیوند سایت شما روی آن کلیک می‌کند؛ پس Impression عبارت است از حضور صفحه‌ی شما در میان نتایج جست‌و‌جو و دیده شدن آن توسط کاربر، در حالی که ‌نرخ CTR، معیاری است که کلیک‌های کاربران روی پیوند سایت شما را نشان می‌دهد. پس معنای این دو واژه کاملا با یکدیگر متفاوت است. حال باید بپردازیم به اینکه چگونه می‌توانیم Clickthrough Rate را محاسبه کنیم.

    نحوه‌ی محاسبه نرخ کلیک

    نحوه‌ی محاسبه نرخ کلیک

    نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ کلیک بسیار ساده است. برای محاسبه‌ی آن، باید تعداد دفعاتی که روی لینک صفحه‌ی سایت شما کلیک شده است را بردارید و آن را بر تعداد کل نمایش‌ها تقسیم کنید و سپس عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنید. درصدی که به دست آمده است، Clickthrough Rate شما را نشان می‌دهد.

    به‌عنوان مثال اگر تبلیغات آنلاین شما به ازای 50,000 نمایش، 200 بار کلیک داشته باشد، محاسبه‌ی رقم نهایی به صورت زیر است:

    CTR = 200/50و000×100 =0.4%

    فاکتورهای موثر در نرخ CTR

    برای افزایش نرخ CTR در یک کمپین تبلیغاتی، 6 فاکتور کلیدی وجود دارد که باید همیشه آن‌ها را در نظر بگیرید. با بهینه سازی این 6 عنصر در محتوای تبلیغاتی خود، می‌توانید تاثیر مثبت آن را در عملکرد وب‌سایتتان مشاهده کنید.

    1. موقعیت آگهی- 40 درصد تاثیر مثبت بر نرخ CTR؛
    2. ارتباط آگهی با عبارت جست‌و‌جو شده- 20 درصد تاثیر مثبت؛
    3. افزونه‌های پیوند سایت- 20 درصد تاثیر مثبت؛
    4. عناوین تبلیغاتی- 10 درصد تاثیر مثبت؛
    5. URL نمایش آگهی- 5 درصد تاثیر مثبت؛
    6. استفاده از افزونه callout در تبلیغات گوگل.

    کار روی این 6 عنصر باعث می‌شود تبلیغات شما از نظر کاربران مرتبط با نتایج جست‌و‌جو باشد و در نتیجه میزان کلیک روی لینک سایت شما در گوگل افزایش یابد. همین موضوع می‌تواند در افزایش هرچه بیشتر این نرخ نیز به شما کمک ‌کند. در نتیجه‌ی انجام این کارها، نرخ تبدیل شما نیز افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود کمپین تبلیغاتی شما، سودمندتر شود. هنگام اعمال تغییرات فوق ابتدا مطمئن شوید که CTR موجود برای هر یک از تبلیغات شما چقدر است. سپس با تغییراتی که اعمال کردید، می‌توانید میزان رشد کمپین تبلیغاتی خود را به‌خوبی مشاهده کنید.

    بهینه سازی نرخ کلیک

    مفهوم بهینه سازی نرخ کلیک

    همان طور که اشاره شد این نرخ، درصد کلیک روی پیوند سایت شماست. حال سؤال این است که بهینه سازی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که این نرخ یکی از عوامل کلیدی در فرمول نمره‌ی کیفیت گوگل است. گوگل از این نمره‌ی کیفیت برای تعیین موقعیت تبلیغات شما و هزینه‌ی واقعی هر کلیک دز گوکل ادز استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر، هر چه CTR شما در گوگل ادز بیشتر باشد، رتبه‌ی شما بهتر است و هزینه‌های شما کمتر می‌شود.

    اگر حساب گوگل ادز خود را به خوبی نسازید و یا آن را به درستی مدیریت نکنید، میزان کلیک تبلیغات شما می‌تواند پایین بیاید و با بهینه سازی هر چه بیشتر این نرخ می‌توانید به بهبود تبلیغات خود در گوگل کمک کنید. همچنین بهبود این رقم می‌تواند در افزایش ترافیک سایت، ارتباط بیشتر مشتریان و افزایش فروش شما نقشی کلیدی را ایفا کند.

    با بهینه سازی نرخ کلیک چگونه میتوان سایت و کسب‌و‌کار را رونق داد؟

    برای توضیح نقش بهینه سازی و افزایش میزان کلیک در رونق سایت و کسب‌و‌کار در ابتدا باید با مفهوم PPC آشنا شویم. PPC مخفف عبارت Pay Per Click به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است. این مفهوم در واقع مدلی از بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغ‌کنندگان به ازای هر باری که روی تبلیغات آن‌ها کلیک می‌شود، هزینه‌ای را به گوگل پرداخت می‌کنند. در نتیجه بدیهی است که CTR در بازاریابی PPC اهمیت زیادی داشته باشد. هر چقدر که این رقم بالاتر باشد، امتیاز کیفیت بالاتری را در گوگل ادز کسب خواهید کرد و همین موضوع باعث کاهش هزینه به ازای هر کلیک CPC و بهبود رتبه‌ی تبلیغات شما می‌شود.

    از طرف دیگر بالا بودن این نرخ، به‌معنای ترافیک بالاتر سایت شما است که به گوگل می‌گوید صفحه‌ی سایت شما از نظر پاسخ‌گویی به نیاز کاربران عملکرد عالی دارد. نکته‌ی دیگری که مهم است، این است که میزان کلیک در الگوریتم‌های رتبه‌بندی جست‌و‌جوی ارگانیک گوگل، به شکل خارق العاده‌‌ای تاثیر مثبت دارد؛ به بیان ساده‌تر هر چه تبلیغات شما بیشتر توجه مخاطب را جلب کند، رتبه‌ی سایت شما در گوگل بهتر می‌شود و نرخ تبدیل شما بالاتر خواهد بود. نرخ تبدیل بالاتر نیز به‌معنای افزایش فروش و رسیدن به اهداف تجاری کسب‌و‌کار خواهد بود.

    چرا گاهی Clickthrough Rate کاهش می‌یابد؟

    گاهی ممکن است علی‌رغم هزینه‌هایی که بابت تبلیغات صرف کرده‌اید، نرخ کلیک پایینی داشته باشید و همین موضوع شما را کمی نگران و ناامید کند؛؛ اما سؤال این جا است که آیا پایین بودن این نرخ همیشه بد است؟

    در ابتدا باید گفت که هر کسب‌و‌کاری باید از از منظر کاری که انجام می‌دهد به نرخ خود نگاه کند؛ برای مثال CTR بازاری مانند خودرو به‌طور متوسط حدود 4 درصد است؛ در حالی که این عدد در بخش فناوری فقط 2.09 درصد است. شما باید در ابتدا از متوسط این نرخ در کسب‌و‌کار خود آگاه باشید و سپس نرخ خود را ارزیابی کنید.

    اگر CTR شما با میانگین بازار مطابقت ندارد، ممکن است لازم باشد که استراتژی‌های بازاریابی خود را دوباره ارزیابی کنید. در ادامه استراتژی‌های لازم برای افزایش و بهینه سازی این نرخ را با هم بررسی خواهیم کرد.

    افزایش ctr

    راهنمای گام‌به‌گام افزایش نرخ کلیک

    هنگام تلاش برای افزایش نرخ کلیک در کانال‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید؛ زیرا نحوه‌ی افزایش این نرخ در بسترهای مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال اگر CTR پایینی در یک شبکه‌ی اجتماعی مانند فیسبوک یا توئیتر دارید، باید بدانید که کدام هشتگ‌ها محبوبیت بیشتری دارد و می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب شما کند. زمانی که می‌خواهید میزان کلیک را در تبلیغ PPC افزایش دهید، باید به تیتر و متن تبلیغ خود توجه بیشتری کنید. این 5 گام اساسی می‌توانند در افزایش نرخ کلیک موثر باشند:

    1. مخاطب خود را بشناسید
    2. قبل از هرگونه اقدامی برای راه‌اندازی کمپین در ابتدا باید مخاطب خود را به‌خوبی بشناسید. اگر بتوانید شخصیت مخاطبان خود را به‌طور صحیح ارزیابی کنید، تقریبا نیمی از راه را طی کرده‌اید. شما باید نیازها و علائق مخاطب را کاملا بشناسید و بدانید که چه لحنی برای ارتباط با آن‌ها مناسب‌تر است.

    3. عنوان و متن تبلیغ خود را بهینه کنید
    4. در تیتر و متن تبلیغ خود از یک یا دو کلید واژه‌ی اصلی استفاده کنید. احساسات مخاطب را تحریک کنید و روی نیاز آن‌ها تمرکز کنید. تبلیغ شما باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلی را از مخاطب حل کند.

    5. فراخوان عمل یا CTA
    6. CTA مخفف عبارت Call To Action به‌معنای فراخواندن مشتری برای اقدام است. تبلیغ شما باید یک فراخوان مستقیم و قانع‌کننده برای اقدام خاصی از طرف مشتری باشد. متن تبلیغ باید دعوت‌کننده باشد و مخاطب را وادار به کلیک کند.

    7. از تصاویر استفاده کنید
    8. استفاده از تصاویر جذاب یک راه عالی برای افزایش میزان کلیک است. بسته به کانال بازاریابی، انواع خاصی از تصاویر می‌تواند بهتر عمل کنند. با تست‌های A/B می‌توانید امتحان کنید که چه نوع تصویری برای کسب‌و‌کار شما بهترین نتیجه را دارد. تست A/B فرایندی است که طی آن می‌توانید بین دو نسخه از یک صفحه‌ی وب، ایمیل یا سایر دارایی‌های مارکتینگ مقایسه انجام دهید و تفاوت عمکرد آن‌ها را مقایسه کنید.

    سعی کنید از هشتگ‌های درستی استفاده کنید

    هشتگ‌ها در رسانه‌های اجتماعی مختلفی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و لینکدین کاربرد دارند. هشتگ‌های پرطرفدار و محبوب در حرفه‌ی خود را شناسایی و از هشتگ‌هایی که مربوط به تبلیغات شما است استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌های درست می‌تواند شانس دیده شدن شما توسط مخاطبان را افزایش دهد.

    سخن پایانی

    CTR یک معیار مهم در کسب‌و‌کارهای آنلاین محسوب می‌شود.؛ اما نباید فراموش کرد که این تنها یک معیار در بین ده‌ها معیار مهم دیگر است و ممکن است حتی پس از بهینه سازی آن، با مسائل دیگری روبه‌‌رو شوید. گاهی تمرکزِ صِرف روی افزایش میزان کلیک ممکن است حتی مضر باشد؛ زیرا لزوما بالا بودن رقم آن، به‌معنای بالا رفتن نرخ تبدیل شما نیست. در هر صورت بهینه سازی این نرخ می‌تواند تا حد زیادی به پیشرفت کسب‌و‌کار شما کمک کند.؛ اما نحوه‌ی بهبود این رقم معمولا دغدغه‌ی بسیاری از افراد است. در پاسخ به این دغدغه باید گفت که یک عامل تاثیر کلیدی‌تری در این امر دارد و آن هم ارتباط موثر با مخاطب است!

    شما باید بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و به نیازهای آن‌ها در سریع‌تری زمان ممکن و به‌خوبی پاسخ دهید. در نهایت به‌طور متوسط می‌توان گفت که در کسب‌و‌کارها معمولا نرخ کلیک 2% مناسب است؛ البته در نظر بگیرید که دستیابی به نرخ بیشتر نیاز به اقداماتی مداوم و پیوسته دارد و بهینه سازی آن، می‌تواند در رونق سایت و کسب‌و‌کار شما نقش بسیار مثبتی داشته باشد.

    DNN