گروه طراحان وبکده

سئو لوکال چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید

    پیدا کردن مشتری همیشه یکی از مسائل مهم برای فروشندگان بوده و هست. امروزه این کار عمدتا از طریق اینترنت و فضای مجازی انجام می شود. اما مسئله ای که برخی فروشگاه ها در شهرها یا مناطق مختلف با آن روبرو هستند این است که چگونه مشتریانی صرفا در منطقه ی خود پیدا کنند. 

    به هر حال، هیچکس نمی آید در اصفهان کیک فروشی بزند و در همدان به دنبال مشتری برای آن بگردد. سود کردن آن کیک فروش به پیدا کردن مشتریانی در شهر خودش وابسته است. یکی از راه حل های این مشکل، بهبود سئوی محلی یا سئو لوکال است. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بیشتر راجع به این موضوع اطلاعات کسب کنید.

    سئو لوکال

    سئو لوکال به چه معنی است؟

    شرکت ها برای اینکه در نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه های بهتری کسب کنند، فعالیت هایی را بر اساس استراتژی-هایی انجام می دهند. حالا سایتی را در نظر بگیرید که متعلق به یک فروشگاه یا کسب و کاری است که جذب مشتری در دنیای واقعی برایش اهمیت زیادی دارد. 

    چنین سایتی می تواند استراتژی هایی به کار ببرد تا در نتایج مربوط به منطقه ی خود رتبه ی بهتری کسب کند. برای مثال اگر شخصی در همدان راجع به طراحی سایت در گوگل جستجو کند، یک شرکت طراحی سایت که واقع در همدان است را در رتبه های اول نتایج می بیند. 

    یا اگر شخصی واژه ی «بهترین پیتزا در نزدیکی من» را جستجو کند، پیتزا فروشی هایی که در نزدیکی اش قرار دارند را در نتایج مشاهده می کند. به چنین استراتژی سئویی که روی موقعیت مکانی سایت ها و بیزنس ها تمرکز می کند، سئو لوکال یا سئوی محلی می گویند. در واقع سئو لوکال یکی از زیرشاخه های سئو است که هدفش افزایش میزان فروش برند از طریق استراتژی های آنلاین است.

    تفاوت بین سئو و لوکال سئو

    سئو لوکال (LOCAL SEO) از این جهت به سئو شبیه است که هر دو وضعیت نمایش یک وب سایت یا یک صفحه در نتایج موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار می دهند. اما تفاوت این دو چیست؟ سئو لوکال از این نظر متفاوت است که در آن روی حضور آنلاین یک بیزنس در نتایج جستجوهای محلی تمرکز می شود. 

    یعنی زمانی که کاربران به دنبال محصولات و خدمات در منطقه ی خود هستند، سئو لوکال به شما کمک می کند تا سایتتان در رتبه های بالاتری قرار بگیرد و کاربر به راحتی فروشگاه شما و آدرستان را مشاهده کند. در واقع می توان گفت سئوی محلی بخشی ویژه از سئو است، اما در آن بر تکنیک هایی وابسته به موقعیت مکانی تمرکز می شود.

    سئو محلی

    چرا توجه به سئوی محلی مهم است؟

    امروزه جستجوی محلی تقریبا نیمی از تمامی جستجوهای انجام شده در گوگل را تشکیل می دهد. حتی زمانی که یک نفر یک جستجوی معمولی انجام می دهد، به احتمال زیاد برخی از نتایجی که می بیند، نتایج محلی هستند.

     سئو محلی به شما کمک می کند تا مشتریانی که در حالت عادی ممکن است شما را نشناسند، از طریق جستجو در گوگل مشتری شما بشوند. همچنین سبب می شود اطلاعات تماس و آدرس شما به‌راحتی در اختیار کسانی قرار بگیرد که در نزدیکی شما هستند.

    یکی دیگر از مزایای سئو محلی که باعث اهمیت و محبوبیت آن شده، به صرفه بودنش است. به جای اینکه هزینه های گزافی برای تبلیغات و دیده شدن صرف کنید، می توانید از طریق سئو محلی و با خرج هزینه ها ی کمتر کسب و کار خود را در گوگل و سایر موتورهای جستجو تبلیغ کنید. 

    همچنین مزیتی که می تواند خیلی بر میزان فروش شما تاثیرگذار باشد این است که سئوی محلی کاربرانی مفید را به سایت شما می آورد. شاید بپرسید منظور از مفید بودن چیست. منظور این است که از طریق سئو لوکال، معمولا کاربرانی که از شما دور هستند یا قصد خرید محصول شما را ندارند وارد سایت نمی شوند. در واقع کسانی که از طریق جستجوی محلی وارد سایت شما می شوند، احتمال مشتری شدنشان بیشتر است.

    چگونه سئوی لوکال سبب بهبود کسب و کارمان می شود؟

    سئو لوکال نقش مهمی در جذب مشتری برای کسب و کارهای مختلف بازی می کند. اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ احتمالا پیش آمده که وقتی راجع به خرید یک محصول در گوگل جستجو می کنید، اولین نتایجی که در گوگل می بینید متعلق به فروشگاه های آنلاین بزرگی مثل دیجی کالا هستند.

     سئوی لوکال باعث می شود دیگر لازم نباشد برای جذب مشتری با این کمپانی های بزرگ رقابت کنید. در واقع در سئوی محلی، رقبای شما فقط کسب و کارهای موجود در همان منطقه هستند و به همین دلیل شانس کسب رتبه های اول برای شما بیشتر است.

    همچنین سئو لوکال به کسب و کار شما کمک می کند تا افرادی که قبلا با شما آشنا نبوده اند به راحتی راجع به برند، آدرس، محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب کنند. امروزه اکثر افراد برای پیدا کردن فروشگاه ها، رستوران ها و مراکز خدماتی در نزدیکی خود از جستجوی محلی و گوگل مپز استفاده می کنند. 

    اگر شخصی به دنبال خرید یک محصول باشد و ببیند شما در نزدیکی او قرار دارید و بازخوردهای خوبی هم دریافت کرده اید، احتمال سر زدنش به فروشگاه شما خیلی زیاد است. یعنی سئو لوکال موجب افزایش تعداد مشتری، افزایش فروش و افزایش درآمد برای شما می شود.

    جست و جوی محلی گوگل چیست و چگونه کار می کند؟

    جستجوی محلی روندی است که در آن، کاربر درخواستی مرتبط با موقعیت مکانی خود در گوگل ثبت می کند. برای مثال در گوگل می نویسد: «پیتزافروشی در نزدیکی من» یا «پیتزا فروشی های اصفهان». البته امروزه با زیاد شدن جستجوی محلی و پیشرفت آن، دیگر لازم نیست حتما عبارت مربوط به موقعیت مکانی در نتایج آورده شود. اگر لوکیشن دستگاه شما روشن باشد، خود گوگل به صورت خودکار به شما چند نتیجه ی محلی هم نشان می دهد.

    سئو لوکال چیست

    تکنیک های لوکال سئو

    تا اینجا راجع به مفهوم سئو لوکال و اهمیتش به طور مفصل صحبت کردیم. اما احتمالا طی خواندن این توضیحات برایتان سؤال پیش آمده که چگونه سئو لوکال انجام دهیم؟ ما در این بخش راجع به مراحل و کارهای لازم برای بهبود سئوی لوکال توضیح داده ایم.

    1. ساخت حساب Google My Business

    شاید بهبود حساب تجاری (Business Profile) در گوگل موثرترین راه برای کسب رتبه های بهتر در گوگل مپز و نتایج محلی گوگل باشد. برای بهبود این حساب، ابتدا لازم است که یک اکانت Google My Business بسازید. زمانی که تمامی اطلاعات لازم را در پروفایل خود وارد کردید، این اطلاعات به بیزنس پروفایل شما افزوده شده و در نتایج محلی گوگل و گوگل مپز نمایش داده می شوند.

    سعی کنید در حساب تجاری خود، اطلاعات دقیق و به روز خود را وارد کنید. از وارد کردن اطلاعات مربوط به ساعات کاری، روش های پرداخت، نوع محصولات و خدمات و قرار دادن لوگو و تصاویر در حساب خود دریغ نکنید. همچنین سعی کنید با احترام به نظرات کاربران پاسخ بدهید.

    توجه : متاسفانه در حال حاضر امکان ثبت نام در گوگل بیزینس در ایران وجود ندارد ولی اگر کسب و کار شما در خارج از ایران است می توانید از این سرویس گوگل استفاده کنید. ما به  محض اینکه اطلاعات و ترفند هایی در زمینه ثبت نام در ایران کسب کردیم حتما با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

    2. بازخورد گرفتن از مشتریان

    اینکه مشتریان راجع به شما بازخوردهای مثبتی بنویسند، نه تنها سئو لوکال شما را بهبود می بخشد، بلکه باعث می شود کاربران زیادی بخواهند مشتری شما بشوند. آمارها نشان داده اند که 85 درصد از مشتریان، نظرات آنلاین را به اندازه ی نظرات در دنیای واقعی قبول دارند. اما چگونه از مشتریان بخواهیم برای ما بازخورد ثبت کنند؟

    - پس از اینکه خریدشان تمام شد از آن ها بخواهید نظرشان را راجع به برند شما، در سایتتان ثبت کنند؛

    - پس از اتمام خرید، یک ایمیل یا پیامک برای مشتری بفرستید و از او درخواست ثبت بازخورد کنید؛

    - به شیوه ای حرفه ای به نظرات و انتقادات موجود پاسخ دهید و از مشتریان بابت ثبت نظراتشان تشکر کنید.

    3. تولید محتوا با توجه به اخبارها و رویدادهای محلی

    زمانی که این سؤال برایتان پیش می آید که چگونه سئو لوکال انجام دهیم یا چگونه سئوی محلی خود را بهتر کنیم، بدانید هیچ روشی بهتر از تولید محتوای مفید نیست. سعی کنید محتوایتان به گونه ای باشد که در آن مستقیما راجع به مشکلات مشتریان در آن منطقه ی خاص صحبت شود و با کاربران آن منطقه ارتباطی نزدیک برقرار کند. برای این کار می توانید:

    - راجع به اخبار و رویدادهای محلی مطلب بنویسید؛

    - ویدیوهایی مربوط به کارهای خیرخواهانه ای که در یک منطقه انجام داده اید بسازید یا بنویسید که کسب و کار شما از چه اهداف انسان دوستانه ای حمایت می کند؛

    - لوکیشن دقیق کسب و کار خود را در برخی از صفحات سایتتان قرار بدهید و محتوایی با کیفیت راجع به محل فعالیت خود بنویسید.

    سئو محلی

    4. بهینه سازی سایتتان برای مشاهده روی موبایل

    در چند سال اخیر کاربران موبایل بسیار زیاد شده اند و حتی تعدادشان از کاربران دسکتاپ بیشتر است. همچنین آمارها نشان می دهند 75 درصد از جستجوهای محلی انجام شده با موبایل در نهایت به خرید تبدیل می شوند. این موضوع نشان می دهد که سازگار بودن سایت شما برای موبایل چقدر در سئو لوکال اهمیت دارد. برای انجام این کار:

    - اطمینان حاصل کنید که سایتتان به سرعت لود می شود؛

    - از فونت های درشت استفاده کنید تا مطالب راحت تر خوانده شوند؛

    - سعی کنید در نسخه ی موبایل تنها اطلاعات مفید و لازم را قرار بدهید.

    5. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با منطقه‌ی خودتان

    واضح است که برای بهبود سئوی محلی، کلمات کلیدی استفاده شده در محتوای شما باید مرتبط با محل فعالیتتان باشند. برای انتخاب درست این کلمات می توانید از سرویس Keyword Planner گوگل استفاده کنید. این ابزار کلماتی که مربوط به منطقه ی مدنظرتان که بیشتر از همه جستجو می شوند را به شما پیشنهاد می دهد. زمانی که کلمه کلیدی دلخواه خود را انتخاب کردید، در محتوا، قسمت متا و URL سایت خود از آن استفاده کنید.

    6. اختصاص صفحه‌ای از سایت به موقعیت مکانی کسب‌و کارتان

    برای این کار می توانید از صفحه ی «درباره ی ما» هم استفاده کنید. چنین صفحاتی به ویژه زمانی اهمیت زیادی دارند که برند شما چندین شعبه در یک منطقه یا مناطق مختلف دارد. این صفحات باید حتما شامل موارد زیر باشند:

    - ساعات کاری؛

    - نام، آدرس و شماره تلفن؛

    - توضیحی مختصر راجع به کسب و کار؛

    - تبلیغات؛

    - توضیح راجع به محل پارک؛

    - لوکیشن یا موقعیت مکانی در گوگل مپز.

    روش های سئو لوکال

    7. استفاده از بک لینک‌های محلی

    طبق گفته ی سایت Moz، بک لینک ها و لینک های سیگنال مهم ترین عوامل در بهبود سئو هستند. لینک سیگنال به بک لینکی گفته می شود که کاربر را به سایت شما هدایت می کند. این لینک ها در بهبود سئو لوکال هم موثر هستند، اما باید توجه داشت که کیفیت خوبی داشته باشند. برای کسب چنین بک لینک های باکیفیتی باید چه کار کرد؟

    - در سایت خود محتوای مفید، با کیفیت و جذاب قرار دهید تا دیگران تمایل پیدا کنند که لینک سایت شما را در سایت خودشان قرار دهند؛

    - در سایت های معتبر و شناخته شده به عنوان نویسنده ی مهمان محتوا تولید کنید؛

    - از طریق شبکه های اجتماعی یا ایمیل با افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) تماس بگیرید و از آن ها بخواهید لینک سایت شما را تبلیغ کنند.

    حالا که به سؤال شما راجع به اینکه چگونه سئو لوکال انجام دهیم پاسخ دادیم، بیایید ببینیم افراد معمولا هنگام انجام سئوی محلی چه اشتباهاتی را مرتکب می شوند.

    چه اشتباهاتی در انجام سئوی محلی رایج تر است؟

    1. نداشتن حساب Google My Business؛

    2. اهمیت ندادن به کسب بازخورد و پاسخ ندادن به نظرات؛

    3. یکسان نبودن اطلاعات موجود در سایت یک شرکت با اطلاعات موجود در دیگر پلتفرم ها مثل گوگل، فیسبوک و...؛

    4. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی؛

    5. استفاده از بک لینک های بیهوده؛(برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله "بک لینک اسپم چیست؟"ما را مطالعه کنید.)

    6. تولید محتوایی که مربوط به موقعیت مکانی آن کسب و کار نیست.

    برای سئوی محلی از چه ابزارهایی لازم است استفاده کنیم؟

    با بالا رفتن رقابت در بحث سئوی محلی، لازم است که بهترین ابزار در این زمینه را در اختیار داشته باشید تا از رقبای خود جلو بزنید. ما در این بخش چند نمونه از این ابزارها را معرفی کرده ایم.

    1. چک لیست سئو لوکال (Local SEO Checklist)

    این برنامه یکی از مهم ترین ابزار‌ها برای بهبود سئوی محلی است. این برنامه به شما یک چک لیست مرحله به مرحله ارائه می کند تا راحت تر بدانید چه اقداماتی را برای بهبود سئو لوکال انجام داده اید و چه کارهایی باقی مانده است.

    روش های سئو محلی

    2. Grade.us

    همانطور که قبلا گفتیم، بازخورد مثبت گرفتن از مشتریان نقشی کلیدی در ارتقای سئوی محلی بازی می کند. این ابزار رایگان به شما صفحه ای ساده برای نظرات ارائه می کند و شما می توانید با استفاده از آن از مشتریان خود بخواهید برایتان بازخورد ثبت کنند.

    3. Moz Local

    شرکت Moz به دلیل فعالیت های گسترده ای که طی ده سال اخیر در زمینه ی سئو انجام داده، محبوبیت و اعتبار زیادی بین کاربران کسب کرده است. با استفاده از برنامه‌ی Moz Local شما می توانید فعالیت های خود در زمینه ی سئو لوکال را بررسی و مدیریت کنید و ببینید عملکردتان تا چه میزان موفق بوده است. همچنین از آنجایی که این ابزار به اکانت Google My Business شما وصل می شود، هر تغییری را که در اطلاعات حساب خود انجام می دهید، به سرعت در دیگر پلتفرم ها اعمال می-کند.

    4. ابزار مدیریت فهرست نویسی SEMrush

    این ابزار دیجیتالی با همکاری SEMrush و Yext ساخته شده تا در مدیریت نظرات، صفحات لوکال و فهرست نویسی به شما کمک کند. با استفاده از این ابزار شما می توانید به راحتی اطلاعات خود را در سایت های معروف مثل فیسبوک، گوگل، بینگ، آمازون، گوگل مپز و .... منتشر کنید. همچنین هر وقت که تغییری در اطلاعات حساب خود انجام دهید، این اطلاعات در بقیه سایت ها هم به سرعت تغییر می کنند.

    تکنیک سئو محلی

    سخن پایانی

    سئو لوکال به شاخه ای از سئو وب سایت گفته می شود که تمرکز آن معمولا روی موقعیت مکانی یک کسب و کار است. یعنی اگر سئوی لوکال به خوبی انجام شود، زمانی که یک نفر در گوگل راجع به خرید یک محصول در شهر شما جستجو می کند، در قسمت نتایج سایت شما را در رتبه های اول می بیند. 

    واضح است که این موضوع سبب افزایش تعداد مشتری و میزان فروش شما می شود. تقریبا تمامی کسب و کارهای محلی می توانند از این نوع سئو بهره ببرند. بسیاری از روش ها و تکنیک ها در سئوی لوکال مشابه با سئوی معمولی هستند، با این تفاوت که محتوا، کلمات کلیدی، ابزار و استراتژی ها با توجه به موقعیت مکانی انتخاب و استفاده می شوند.

    اشتراک گذاری:





    نام
    ایمیل
    نظر