گروه طراحان وبکده

کنیبالیزیشن چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

آنچه در این مقاله می خوانید

    برای یک سئوکار یا محتوانویس آماتور، بسیاری از اصطلاحات مربوط به مباحث سئو و بهینه سازی سایت جدید و ناآشنا به نظر می‌رسد. کنیبالیزیشن یکی از همان اصطلاحات است که هر محتوا نویس باید با آن آشنایی داشته باشد؛ در تعریفی ساده میتوان کنیبالیزیشن را در سئو اینگونه معنی کرد که با یک عبارت کلیدی، از سایت شما دو یا چند نتیجه در گوگل باشد. در این مطلب با مفهوم دقیق کنیبالیزیشن می‌شوید و به شما خواهیم گفت که کنیبالیزیشن چگونه اتفاق می‌افتد و چه تأثیری بر سئو دارد.

    کنیبالیزیشن چیست؟

    کنیبالیزیشن(cannibalization) در سئو از منظر لغوی به معنی هم‌نوع‌خواری یا خورده‌شدن گونه‌ای از جانداران توسط نوع دیگری از همانگونه است که در طبیعت بسیار اتفاق می‌افتد مثلا ماهی‌های کوچکتر طعمه ماهی‌های بزرگتر می‌شوند.

    در موضوع بهینه سازی سایت هم گاهی اوقات این اتفاق رخ می‌دهد؛ به این صورت که خود سایت، رقیب خودش می‌شود و با تکرار کلمات کلیدی در دو یا چند موضوع باعث آن می‌شود که موتورهای جستجو به اشتباه محتوایی را برای یک کلمه کلیدی انتخاب کنند که بسیار برای آن کلمه ضعیف است و صفحه دیگری که مناسب این موضوع است در لیست نمایش داده نشود یا در صفحات آخر نتایج نمایش داده شود. 

    گوگل برای هر عبارت جستجو شده، فقط 1 یا 2 صفحه از یک دامنه را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد. اگر شما یک دامنه با دامین اتوریتی بالایی داشته باشید، آن وقت این نتایج ممکن است به 3 صفحه نیز افزایش یابد.

    کنیبالیزیشن چیست

    کنیبالیزیشن چگونه اتفاق می‌افتد؟

    معمولا در زمانی که شما جنبه های مختلفی از یک موضوع را در پست‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهید، کنیبالیزیشن اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر در مورد موضوعی خاص، شما اقدام به نوشتن چند مقاله با کلمات کلیدی یکسان کنید، ممکن است گرفتار این معضل شوید.

     لذا نوشتن محتواهای کوتاه شبیه هم در صفحات مختلف می‌تواند یکی از عوامل اصلی وقوع کنیبالیزیشن در سایت شما باشد. اما توجه داشته باشید که موضوع کنیبالیزیشن با محتوای تکراری تفاوت دارد و در محتوای تکراری، تقریباً کل مطلب با هم یکسان است.

    همچنین زمانی که کالاهایی از یک برند و یک سری را روی سایت خود بارگذاری می‌کنید، گاهی کنیبالیزیشن اتفاق می‌افتد.

    تاثیر کنیبالیزیشن بر سئو

    هنگامی که صفحه شما دچار کنیبالیزیشن می‌شود، چند مشکل اساسی برای سایت شما اتفاق می‌افتد؛ اول از همه اینکه قدرت سایت شما کاهش می‌یابد، در واقع دو نتیجه شما در ابتدا با یکدیگر شروع به رقابت می‌کنند و سپس با بقیه سایت‌ها وارد رقابت می‌شوند. این اولویت بندی منجر به هدر رفتن انرژی و استراتژی‌های شما برای سئوی بهینه‌ی صفحه مورد نظر می‌گردد.

    نکته دوم این است که مطالب شما پراکنده خواهند شد و مخاطب تمام مطالب مورد نیاز خود را از یک مقاله شما نخواهند گرفت و شما این زمان را به رقیبانتان داده‌اید که پاسخ جامع‌تری در اختیار خوانندگان قرار دهند. همچنین تشخیص این که کدام مقاله مهم تر است، برای گوگل کمی دشوار است. 

    در نتیجه ممکن است گوگل هر دو صفحه شما را نمایش دهد ولی در رتبه های پایین تر و صفحه‌ای که از ارزش بالاتری برخوردار است توسط گوگل نادیده گرفته شده و مطالب سطحی‌تر را در رتبه‌های اول نشان دهد.

    همچنین سهم کراول شدن وبسایت شما بین صفحات مختلف تقسیم می‌شود. سهم کراول شدن، تعداد دفعاتی است که موتور جستجوگر گوگل، وبسایت شما را مورد جستجو قرار می‌دهد. چه بسا در بعضی از صفحات، گوگل ارتباط کلمات کلیدی با متن را کم قلم‌داد کند ورتبه‌ی خوبی نصیب وبسایت شما نشود.

    چگونه می توان کنیبالیزیشن را تشخیص داد؟

    برای تشخیص کنیبالیزیشن راه‌های مختلفی وجود دارد، راحت‌ترین و موثرترین آن‌ها استفاده از گوگل است؛ به این صورت که آدرس سایت و کلمه کلیدی مورد نظر را مانند نمونه پایین در گوگل جستجو کنید:

    Site:example.com “keyword”

    در قسمت example باید آدرس سایت را وارد کرده و در قسمت keyword کلمه‌‌ی کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.

    پس از این جستجوی ساده مشاهده می‌کنید که بیش از یک نتیجه برای شما نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال برای کلیدواژه "سئو داخلی" شاید با نتایج زیر مواجه شوید:

    - چند نکته مهم و اساسی از سئو داخلی که باید بدانید

    - 5 تکنیک برتر سئو داخلی

    در اینجا، این سایت 2 مطلب درباره یک موضوع دارد که مخاطب با خواندن هر یک، نکاتی که در دیگری هستند را از دست می‌دهد و بنابراین می‌توان با ادغام کردن این 2 مطلب در یک صفحه‌، بیشترین اطلاعات را به صورت جامع در اختیار مخاطب قرار داد.

    در ادامه راهکارهایی را عنوان می‌کنیم که به بهترین نحو ممکن بتوانید مشکل کنیبالیزیشن مطالب صفحه خود را برطرف نمایید.

    کنیبالیزیشن

    کدام الگوریتم گوگل روی کنیبالیزیشن حساس است؟

    گوگل جهت بالا بردن عملکرد خود در طی سال‌های متمادی، اقدام به طراحی و استفاده از الگوریتم‌های مختلفی کرده است که نقش به سزایی در رتبه بندی وبسایت‌ها دارند؛ این الگوریتم‌ها با عملکردهای منحصر به فرد خود در نهایت اثرگذاری جامعی دارند که موجب افزایش یا کاهش رتبه‌ی صفحات مختلف می‌گردد.

    یکی از الگوریتم‌های مهم رتبه بندی گوگل، که در سال 2011 ایجاد شد، الگوریتم پاندا نام دارد که جهت جلوگیری از نمایش محتوای بی‌کیفیت و تکراری طراحی شده است؛ یکی از حساسیت‌های مهم این الگوریتم، حساسیت به تکرار و کپی محتوا است. 

    پاندا اهل مطالعه است و محتوای وب‌سایت شما را به دقت بررسی می‌کند و چنانچه در وب‌سایت خود از محتوای نامناسب، بی‌کیفیت و اسپم استفاده کرده‌ باشید این پاندا است که شما را جریمه می‌کند!

    مواردی که الگوریتم پاندا به آن‌ها توجه میکند عبارتند از:

    1- تکرار کلمات کلیدی، 2- کپی نبودن 3- ارزش محتوا 4- نوشتار و نگارش 5- تبلیغات

    گاهی اوقات ممکن است پاندا مطالب یک وبسایت که در صفحات مختلف منتشر شده و از نظر محتوا نزدیکی زیادی به هم دارند را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد و لذا وبسایت توسط پاندای عصبانی جریمه شود. همچنین پاندا علاقه زیادی به مطالب جذاب و با کیفیت دارد و اگر مطلبی را بی کیفیت تشخیص دهد، آن را به دیگران معرفی نمیکند.

    بنابراین در صورتی کنیبالیزیشن در وبسایت شما اتفاق افتاده باشد، حساسیت پاندا نسبت به سایت شما افزایش می‌یابد. اگر صفحات شما مورد نظر شما توسط پاندا جریمه شد، مهمترین کاری که لازم است انجام دهید این است که مطالب سایت را مورد بازنگری قرار داده و مشکل وجود مطالب تکراری را به یکی از روش‌هایی که در ادامه‌‌ی این مقاله عنوان شده، برطرف نمایید.

    چگونه می توان کنیبالیزیشن را حل کرد؟

    گاهی اوقات می‌توان این مشکل را به راحتی برطرف ساخت، به این ترتیب که شما باید مجدداً سایت خود را بررسی کرده، تمامی مطالبی که به یکدیگر بسیار نزدیک هستند را شناسایی و جداسازی کرده، و سپس با ادغام آن‌ها مقاله‌ای جامع تهیه کنید و محتوای تکراری را حذف کنید.

    گاهی اوقات صفحات مطالب متنوعی دارند و تنها مشکل موجود، کلید واژه‌های یکسان است، در این صورت اگر مایل به نگهداری صفحات به صورت جداگانه بودید، کلمات کلیدی صفحات را از هم جدا کنید و کلمات تازه و متفاوتی جایگزین کلیدواژه‌های مشترک سابق کنید. در غیر این صورت استفاده از یکی از دو روش زیر می‌تواند برای حل مشکل کنیبالیزیشن سایت شما مؤثر باشد:

    کنیبالیزیشن چیست

    1- استفاده از تگ کنونیکال

    با استفاده از این روش، با قرار دادن لینک آن صفحه مهم تر در این تگ که در صفحه کم اهمیت تر قرار دارد، صفحه اصلی در زمینه‌ی مورد نظر را برای گوگل مشخص میکنید و در صورتی که کاربر، کلیدواژه‌ای را جستجو کند که در چند صفحه مشترک است، گوگل ارزش آن را به صفحه‌ی مورد نظر منتقل می‌کند. در نظر داشته باشید تگ کنونیکال به آن معنی نیست که با جستجوی کلیدواژه، تنها به صفحه اصلی هدایت شویم، در صورتی که کلمه کلیدی در صفحات مرتبط باشد، گوگل آن صفحات را هم به کاربر معرفی میکند، حتی اگر تگ کنونیکال آن به صفحه اصلی اشاره کند.

    2- استفاده از ریدایرکت 301

    در این روش ابتدا بهترین نسخه از صفحات را مشخص کنید و سپس تمامی صفحات مشابه را بر روی آن صفحه، ریدایرکت 301 نمایید. از این طریق اعتبار صفحه اصلی افزایش یافته و دسترسی کاربران به مطالب مورد نظرشان راحت‌تر می‌گردد.

    کنیبالیزیشن در سایت های فروشگاهی

    معمولاً سایت‌های بزرگتر مشکلات بیشتری از نظر کنیبالیزیشن دارند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به سایت‌های فروشگاهی اشاره کرد که با توجه به تعدد محصولات و صفحات محصولات مشابه، یکی از رایج‌ترین چالش‌های مدیران این سایت‌ها کنیبالیزیشن است.

    زمانی که برای جستجوی یک محصول، کاربر نتواند به راحتی در سایت مورد نظر، محصول خود را پیدا کند و یا با تعدد پیشنهادهای مشابه روبه‌رو گردد، به سراغ سایت‌های دیگری می‌رود که از انسجام بیشتری برخوردار باشند. راه حل این مشکل را در پاراگراف بعدی به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

    رفع مشکل کنیبالیزیشن در سایت های فروشگاهی

    مهم‌ترین قدم در بهینه‌سازی سایت‌های فروشگاهی، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی باید به گونه‌ای باشند که تمامی محصولات فروشگاه را تحت پوشش قرار دهند. اقدام بعدی پس از انتخاب کلیدواژه‌ها، دسته‌بندی محصولات است. 

    محصولات مرتبط را در دسته‌های مختلف قرار دهید و محتوای مورد نیاز آن‌ها را تولید کنید. سپس با انتخاب کلیدواژ‌‌ه‌ی مناسب، صفحات محصول را به صفحه‌ی دسته بندی مورد نظر خود، لینک داخلی دهید. 

    به این صورت کاربر با جستجوی هر کدام از محصولات فروشگاه، به سایت اصلی راهنمایی می‌گردد و آن‌جا وارد دسته‌ی مورد نظر خود شده و با توجه به مشخصات محصول انتخابی، بهترین محصول را انتخاب می‌نماید.

    اشتراک گذاری:





      نظرات

    نظرات کاربران
    نام
    ایمیل
    نظر