آنچه در این مقاله میخوانید

    برندسازی شخصی چه تأثیری در کسب‌وکار ما دارد؟

    برندسازی شخصی چه تأثیری در کسب‌وکار ما دارد؟

    برندسازی شخصی موضوع داغی است که شاید این روزها از زبان بسیاری از متقاضیان کار شنیده باشید. حتی صاحبان کسب‌وکارهای موفق نیز همچنان دغدغه‌ی برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ را دارند تا بتوانند کسب‌وکار خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند. 

    در این مقاله به اهمیت برندسازی شخصی می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم چگونه می‌توان یک برند شخصی قدرتمند که بتواند بر روی مخاطب تأثیر بسزایی بگذارد ساخت.

    برندسازی شخصی یا پرسونال برندیگ چیست؟

    برندسازی شخصی به نوعی تنظیم یک برنامه‌ی بازاریابی شخصی در حوزه‌ی زندگی حرفه‌ای فرد است. به عبارتی ساده‌تر در پرسونال برندینگ، فرد تلاش آگاهانه‌ای برای تبلیغ تجربیات، دانش، مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود جهت تحت تأثیرقرار دادن مخاطب دارد. 

    در پرسونال برندینگ، شخص به گونه‌ای داستان زندگی خود و آنچه که کسب کرده است و می‌تواند منجر به تأمین نیاز مخاطب شود را روایت می‌کند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت ساخت برند شخصی به مثابه‌ی امضای شخص است. 

    پرسونال برند در حقیقت آن تصویری است که مخاطب از شما می‌بیند. در گذشته و قبل از رواج اینترنت، پرسونال برندینگ تنها به کارت ویزیت و یا تبلیغ فرد توسط رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون محدود می‌شد. اما امروزه با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت و قدرت رسانه‌های اجتماعی، افراد به راحتی می‌توانند خودشان را به دیگران معرفی و برای خودشان تبلیغ کنند.

    برند سازی شخصی

    تاریخچه پرسونال برندینگ

    مفهوم برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ اولین بار در سال 1937 و در کتاب «فکر کن و ثروتمند شو» از ناپلئون هیل مطرح شد. در فصل ششم این کتاب که به برنامه‌ریزی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی برای فروش خدمات پرداخته شده است، هیل به این موضوع که تمام ثروت‌های بزرگ از طریق خدمات و ایده‌های شخصی حاصل شدند اشاره دارد.

     به این موضوع بعدها در سال 1981 در کتاب جایگاه‌سازی (نبردی در ذهن) توسط ال رایز و جک تروت نیز پرداخته شد. در این کتاب و منحصرا در فصل 23 آن به اهمیت موقعیت‌یابی شخص و شغلش اشاره شده است و به طور خلاصه این موضوع را بیان می‌کند که افراد می‌توانند از استراتژی موقعیت‌یابی برای پیشرفت در حرفه‌شان استفاده کنند. 

    تام پترز بعدها در همین راستا نکته‌ای کلیدی را بیان کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت: «سعی نکنید که همه‌ی کارها را خودتان انجام دهید. اسبی برای سوار شدن پیدا کنید.» او با بیان این نکته به اهمیت پرسونال برندینگ و تاثیر رسانه‌ها اشاره داشت. 

    کم‌کم با افزایش استفاده از اینترنت، مفهوم برندسازی شخصی نیز مورد توجه واقع شد چراکه افراد متوجه شدند که رسانه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی تأثیر غیرقابل‌انکاری بر روی دنیای واقعی دارند. در حال حاضر تاثیر اینترنت آنقدری زیاد است که حتی کارفرمایان قبل از مصاحبه با فرد متقاضی کار، از طریق رسانه‌های اجتماعی در خصوص او تحقیق می‌کنند.

     در این تحقیقات، کارفرمایان از طریق رسانه‌هایی چون فیس‌بوک و توییتر یا حتی با بررسی در موتورهای جست‌وجوگر به کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های سابق متقاضی و رزومه‌ی او می‌پردازند. 

    این شیوه از بررسی رزومه نسبت به شیوه‌ی سنتی که به یک برگه کاغذ و نوشتن مهارت‌ها توسط متقاضی کار ختم می‌شود، بسیار پیشرفته‌تر است و اطلاعات بیشتر و قابل استنادتری به کارفرما می‌دهد. 

    در صورتی که فرد متقاضی به پرسونال برندینگ پرداخته باشد، موتورهای جست‌وجوگر کارفرما را به سایت، وبلاگ و یا پروفایل لینکدین او می‌رسانند و امکان دسترسی به مقالات و رزومه‌ی فرد را می‌دهند.

    برندسازی شخصی چه کاربردی دارد؟

    شما چه بخواهید خودتان بیزینسی راه بیاندازید و چه جویای کار باشید، برندسازی شخصی می‌تواند پله‌ی خوبی برای رسیدن به هدفتان شود. در ادامه به کاربرد ساخت برند شخصی و علت تاثیرگذاری آن می‌پردازیم.

    برندسازی شخصی چه تأثیری در کسب‌وکار ما دارد

    1. ساخت یک برند شخصی موجب می‌شود که بتوانید در قالب کلمات و محتوایی که تولید می‌کنید به مخاطب بفهمانید که چه هدفی دارید و چه فعالیت‌هایی در راستای مورد نظرش انجام داده‌اید. 

    شما با اطمینان خاطری که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنید می‌توانید در او انگیزه‌ای به وجود آورید که مشتریتان شود. اگر هم مخاطب مورد نظرتان، یک کارفرما است که قرار است شما را بیازماید، او را مطمئن می‌کنید که صلاحیت کار در رشته‌ی مورد نظر را دارید و نیروی خوبی برای استخدام پیدا کرده است.

    2. به همان نسبت که ساخت برند شخصی خود را گسترش دهید و با مخاطب تعامل بیشتری داشته باشید، می‌توانید ارتباط قلبی بیشتری با او به دست آورید. 

    ممکن است مخاطب آنقدر به شما نزدیک شود که فرای یک بیزینس، به شخص شما در جایگاه یک فرد قابل اطمینان و متخصص در حوزه‌ی مورد نظر فکر کند. هرچه که این ارتباط عمیق‌تر شود، ارزش شما در ذهن مخاطب افزایش پیدا می‌کند و او بیشتر تمایل دارد که از خدمات شما استفاده کند.

    3. برندسازی شخصی موجب تمایز شما از سایر رقبا می‌شود. وقتی با قدرت کلمات، خودتان، سوابق و مهارت‌هایتان را به درستی معرفی کنید و نشان دهید که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارید، کم‌کم هویت و امضای شخصی خود را در ذهن مشتریان بالقوه یا کارفرمایان می‌سازید.

    4. یک پرسونال برندینگ قدرتمند می‌تواند شما را تبدیل به یک مرجع کند؛ کسی که مخاطب برای رفع نیاز یا حل مشکلش به سراغ او می‌رود.

    5. به همان نسبت که برند شخصی‌تان بیشتر رشد کند، افراد بیشتری نیز با نام شما آشنا می‌شوند. این شهرت و برجستگی نام موجب ارتقای شغلی شما در آینده می‌شود.

    6. شما می‌توانید با پرسونال برندینگ، فرصت‌های طلایی به دست آورید. هر چقدر که برند شخصی شما قدرت بیشتری پیدا کند موجب می‌شود افرادی که اهداف و ارزش‌های مشترکی با شما دارند از طریق موتورهای جست‌وجوگر به صفحه‌تان برسند و به مرور زمان تعدادشان بیشتر شود و همچنین پیشنهادات غیرمرتبط با اهدافتان دریافت نکنید.

    برندسازی شخصی چه تاثیری در کسب و کار دارد؟

    1. برندسازی شخصی به معنی تنظیم یک برنامه‌ی بازاریابی شخصی در حوزه‌ی زندگی حرفه‌ای فرد است. پرسونال برندگینگ موجب اعتبار بیزینس فرد می‌شود.

    2. ساخت یک برند شخصی، دسترسی به بازار را گسترش می‌دهد و تأثیر مستقیمی روی فروش دارد. این مزیت از محبوب‌ترین دلایلی است که افراد را به فکر ساختن یک برند شخصی می‌اندازد. 

    حتی می‌توان گفت که فعالیت‌های رسانه‌ای اعضای یک شرکت و اقدامات پرسونال برندینگ تأثیر بیشتری نسبت به فعالیت‌های رسانه‌ای خود شرکت روی مخاطب دارد.

    3. ساخت برند شخصی، مشتریان بیشتری را برای شما به همراه می‌آورد. شاید برایتان باورنکردنی باشد اما 92 درصد مردم به توصیه‌های فردی بیشتر از پیشنهادات شرکتی گوش می‌دهند؛ حتی اگر آن شخص را نشناسند.

    برندسازی شخصی

     بر اساس تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفت حدود 82 درصد از مردم بیان کردند که وقتی مدیران ارشد شرکت‌ها در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند به آن شرکت‌ها بیشتر اعتماد می‌کنند و 77 درصد از مصرف‌کنندگان اشاره داشتند به این که وقتی مدیران ارشد شرکت‌ها در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند بیشتر تمایل دارند که از آن‌ها خرید کنند. در نتیجه برندسازی شخصی به بیزینس کمک می‌کند که گوی سبقت را از سایر رقبا برباید.

    چه افرادی به برندسازی شخصی نیاز دارند؟

    نمی‌توان دسته‌بندی کرد و گفت تنها افراد خاصی به پرسونال برندینگ نیازمندند و مابقی خیر. افراد زیادی هستند که پرسونال برندینگ روی سرنوشت حرفه‌ای‌شان تأثیرگذار است.

     فریلنسرها یا افراد خوداشتغال می‌توانند با اتکا بر برندسازی شخصی به معرفی هرچه بهتر خود و توانمندی‌هایشان بپردازند و توجه مشتریان و یا کارفرمایان بیشتری را به خود جلب کنند. 

    علاوه بر این دسته، به طور کلی افرادی که متقاضی کار در رشته‌ای خاص هستند نیز می‌توانند با برندسازی شخصی شانس خود را برای انتخاب شدن توسط کارفرما افزایش دهند.

     اینفلئونسرها دسته دیگری از افراد هستند که از این طریق می‌توانند مخاطبین زیادی را به سمت خود جلب کنند و یا با برندهای بیشتری قرارداد ببندند. صاحبین کسب‌وکارها می‌توانند با پرسونال برندینگ مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کنند چراکه مردم توصیه‌های فردی را بیشتر از توصیه‌های شرکتی می‌پذیرند و به آن اعتماد می‌کنند. 

    همانطور که می‌بینید نمی‌توان محدودیتی ایجاد کرد و پرسونال برندینگ مفهومی کلی است و برای هر شخصی که به پیشرفت شغلی و پیدا کردن فرصت‌های طلایی فکر می‌کند کاربرد دارد.

    برندسازی شخصی

    راهنمای برندسازی شخصی

    1. خودتان، مهارت‌ها فعالیت‌ها، ارزش‌ها و اهدافتان را دقیق معرفی کنید. به یاد داشته باشید که باید اطلاعات موثقی از خود به اشتراک بگذارید.

    2. مشخص کنید که قرار است در چه زمینه‌ای فعالیت داشته باشید.

    3. مخاطبین هدف خود را بشناسید. به یاد داشته باشید که تمامی افراد نمی‌توانند مخاطب شما باشند در نتیجه باید تنها روی مخاطبینی که اهداف و ارزش‌های مشترکی با شما دارند متمرکز شوید تا بتوانید تأثیر بهتری بگذارید.

    4. گزاره‌ای که بتواند اهداف و ارزش‌های شما را به شکلی مختصر بیان کرده و مخاطب را برای دنبال کردن شما قانع کند انتخاب کنید. باید نشان دهید که منحصر به فرد هستید.

    5. با مخاطب تعامل برقرار کنید، اگر مشکلاتی در حوزه‌ی مورد نظر داشتند رفع کنید و در خصوص تجربیات خود در حل مشکل مخاطب صحبت کنید و بدین ترتیب در تمام مراحل صدای برند خود باشید و خود را اینگونه تبلیغ نمایید.

    6. حضور آنلاین داشته باشید و وبسایت خود بهینه سازی کنید. مواردی که در این راستا به کمکتان می‌آید شامل: تولید محتوای مناسب، نمایش خدمات منحصربه‌فردتان به مخاطب، تعامل فعال با مخاطب، بیان توصیفات مناسب از خود در راستای تأمین نیازهای مخاطبین و غیره.

    7. استراتژی تولید محتوای خود را توسعه دهید. تولید محتوا شامل پست‌های وبلاگ، ویدئوها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، پادکست‌ها و غیره می‌شود. هر آنچه که در این فضاها منتشر می‌کنید باید در خدمت برند شخصی‌تان باشد.

    8. برای مخاطب خود ارزش قائل شوید. نباید تمام هدف شما این باشد که او را تبدیل به مشتری کنید. در ساخت یک برند شخصی باید قدم‌های بدون توقعی نیز برای مخاطبتان بردارید. شما می‌توانید مطالب جدیدی که در حوزه‌ی مورد نظر برای مخاطبین مفید است را در سایت خود ارائه دهید.

    اصول برندسازی شخصی

    1. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

    2. اطلاعات درستی از خود به اشتراک بگذارید.

    3. مهارت‌ها، سوابق کاری، دوره‌های آموزشی که دیده‌اید و غیره را بیان کنید.

    4. برای ساخت برند خود زمان بگذارید.

    5. فعالیت‌هایتان را خلاقانه انجام دهید.

    6. مقتدرانه استانداردهای برند شخصی‌تان را مشخص کنید.

    مزایای پرسونال برندینگ

    7. با استناد به منابع معتبر به تولید محتوا بپردازید تا مرجع قابل اعتمادی در حوزه مورد نظر شوید.

    8. در رسانه‌های اجتماعی یا وبسایت شخصی، برندتان را معرفی کنید.

    9. با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

    10. با یادگیری ترفندهای جدید به رشد برند خود کمک کنید.

    11. بعد از رسیدن به موفقیت خودتان را گم نکنید و همچنان با مخاطب تعامل داشته باشید.

    مزایای پرسونال برندینگ

    برندسازی شخصی مزایایی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

    1. اعتماد و اقتدار ایجاد می‌کند: پرسونال برندینگ موجب می‌شود که مخاطبین به شما اعتماد کنند و شما در حوزه‌ی تخصصی خود حرفی برای گفتن داشته باشید.

    2. شما را رسانه‌ای می‌کند: ساختن برند شخصی موجب می‌شود که مخاطب، شما را به راحتی از طریق رسانه‌ها (مجلات، تلویزیون، رادیو، رسانه‌های آنلاین، پادکست و غیره) پیدا کند.

    3. به شما در ساخت یک شبکه‌ی اطلاعاتی از خودتان کمک می‌کند: وقتی برای خودتان برندی شخصی ساخته باشید که شما و فعالیت‌هایتان را به طور دقیق معرفی کند و نشان دهد که چگونه می‌توانید با مهارت‌های خود به دیگران کمک کنید، مخاطبین و کارفرمایان آسان‌تر می‌توانند شما و کارآمدبودنتان را بشناسند.

    4. مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید: ساخت یک برند شخصی که شما را در حوزه‌ی مورد نظرتان متخصص نشان دهد موجب می‌شود که بتوانید مشتریان ایده‌آل بیشتری را به سمت خود جذب کنید، چراکه افراد ترجیح می‌دهند مشتری کسی شوند که در حوزه‌ی مورد نظرشان متبحر است.

    5. ایجاد یک بستر پایدار: ممکن است که با گذشت زمان بیزینستان تکامل یابد و یا حتی شاید بتوانید چندین شغل در حوزه‌های مختلف پیدا کنید. برندسازی شخصی شما اگر قوی باشد می‌تواند همچون بستری پایدار در مشاغل مختلف و موفقیت در مصاحبه‌ها به کمک شما بیاید.

    عوامل موثر در ارتقای برند شخصی

    فاکتورهای بسیاری وجود دارند که بر پرسونال برندینگ تأثیر می‌گذارند، در این بخش تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

    1. ظاهرتان: اگرچه که شاید مفهوم برندسازی شخصی را بیشتر در فضای مجازی شنیده باشید اما پرسونال برندینگ تنها به همین بستر ختم نمی‌شود و می‌تواند تبدیل به یک سبک زندگی شود. 

    ظاهر شامل هر آن چیزی است که از شما نمایش داده می‌شود: لباس‌هایی که می‌پوشید، عاداتتان و جذابیت کلی شما. البته که منظور از جذابیت، احساسی است که اعتماد به نفس و عزت نفس شما آن را در مخاطب به وجود می‌آورد و نه جذابیت‌های فیزیکی! کارفرمایان ترجیح می‌دهند با فردی بااعتماد به نفس رو به رو شوند.

    پرسونال برندینگ

    2. شخصیتتان: این بخش شامل ارزش‌ها، رفتارها و هویت کلی شماست. در صورتی که بتوانید تأثیر مثبتی روی دیگران بگذارید و با مخاطبان خود با احترام و انسانیت رفتار کنید، برند شخصی شما می‌درخشد و به هدفتان نزدیک می‌شوید.

    3. مهارت‌هایتان: قطعا داشتن مهارت‌های فنی، تجاری، شناختی و همچنین تجربیات گذشته و آموزش‌هایی که دیده‌اید به ارتقای برندسازی شخصی کمک می‌کند.

    4. ویژگی‌ها و ارزش‌های منحصربه‌فردتان: به این فکر کنید که باید چه ویژگی از خودتان به کارفرما و یا مشتری نشان دهید که فرد دیگری آن را ندارد و مختص شماست؟ 

    شاید کلیشه به نظر برسد اما اگر بیشتر فکر کنید حتما ویژگی دارید که تنها متعلق به خودتان است و امضای شخصی‌تان را می‌سازد. 

    کاری که باید کنید این است که این ویژگی و استعداد که موجب تمایز شما از سایر رقبا می‌شود را در وجودتان کشف کنید و سپس آن را به مخاطب معرفی کنید.

    5. فعالیت در فضای مجازی: نمی‌توان تأثیر اینترنت بر روی پرسونال برندینگ را نادیده گرفت. امروزه افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و شما برای معرفی و تبلیغ بیشتر خود و فعالیت‌هایتان می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی چون لینکدین، فیس‌بوک، گوگل پلاس، اینستاگرام و غیره پروفایل بسازید و فعالیت کنید. این صفحات می‌توانند زاویه‌ای از شما که می‌خواهید به نمایش بگذارید را به مخاطب نشان دهند و در مسیر هدفتان تأثیرگذار واقع شوند.

    6. تولید محتوا: تنها حضور در شبکه‌های اجتماعی به خودی خود نمی‌تواند موجب ارتقای برند شخصی شما باشد. شما باید با یک استراتژی قدرتمند در حوزه‌ی مورد نظرتان تولید محتوا کنید. 

    لازمه‌ی تولید محتوا این است که شما رسانه‌های اجتماعی را به خوبی بشناسید، بدانید جامعه هدفتان چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، از قوائد سئو بدانید، مهارت نوشتن و یا خلق تصویر از خود را داشته باشید و یا از افرادی با تجربه که بتوانند راهنمای خوبی برایتان باشند کمک بگیرید.

    7. ارتباط با مخاطب: همانطور که قبلا هم گفته شد تعامل هرچه بیشتر با مخاطب، او را به شما نزدیکتر می‌کند و ماحصل این اتفاق یک ارتباط عمیق قلبی‌ست. طرح پرسش، نظرسنجی، پاسخ دادن به سوالات مخاطب و غیره، همه و همه می‌توانند تعامل شما با او را بیشتر کنند. 

    فکر اینکه متکلم وحده باشید را از سرتان بیرون کنید. ارتباط با مخاطب به رشد برند شخصی شما کمک می‌کند و هر چقدر موفق‌تر گام بردارید موجب می‌شود که او شما را همانند یک مرجع متخصص و مطمئن در حوزه مورد نظر بشناسد.

    برندسازی شخصی از جمله روش‌های تأثیرگذار برای یافتن فرصت‌های طلایی کاری و یا پیشرفت در کسب‌وکار است. فرقی نمی‌کند که هستید و در چه جایگاهی قرار دارید.

     تک تک شما ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارید که باید آن‌ها را کشف کرده و به شیوه‌ای موثر به مخاطب عرضه کنید. موفقیت در این حوزه و نشان دادن تصویری حرفه‌ای و هوشمندانه از خود به مخاطب، نیازمند کسب آگاهی از اصول پرسونال برندینگ است.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره