آنچه در این مقاله میخوانید

    نکاتی برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    نکاتی برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    تولید محتوا فروشگاه اینترنتی از نکات بسیار مهم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار مبتنی بر فروش آنلاین است. امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی، بسیاری از مشاغل بر پایه‌ی اینترنت بنا شده‌اند، چرا که در این حالت خریدوفروش محصولات یا خدمات بسیار آسان‌تر خواهد بود. 


    اگر دارید به طراحی سایت فروشگاهی فکر می‌کنید مقاله مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را از دست ندهید.


    مشتریان نیز از خرید اینترنتی استقبال می‌نمایند، چرا که می‌توانند تمامی محصولات را در سایت مشاهده و بدون صرف انرژی زیاد آنها را خریداری کنند. شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی لازم است نکاتی را برای تولید محتوای آن مدنظر قرار دهید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را به سمت فروشگاه اینترنتی خود جذب نمایید و آنها را تبدیل به خریدارانی ثابت و همیشگی کنید. در این مقاله راهکارهای موثر برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی خواهیم کرد.

     تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    فروشگاه اینترنتی چیست؟

    فروشگاه اینترنتی، وبسایتی است که مشتریان می‌توانند از طریق آن محصول یا خدماتی را سفارش ‌دهند. این صفحه می‌تواند هر نوع فروشگاهی را شامل شود. از فروشگاه محلی کوچک و خرده‌فروشی بزرگ گرفته تا یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا شخصی که پروژه‌ها را از طریق فروشگاه دیگری مانند eBay، به فروش می‌رساند. 

    فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از روش‌های بازاریابی گوناگونی محصولات خود را به فروش می‌رسانند؛ روش‌هایی همچون فروش از کسب‌وکار به مصرف‌کننده، کسب‌وکار به کسب‌وکار و مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، ازجمله روش‌های رایج در فروش اینترنتی هستند. 

    معمولا شما برای اداره‌ی فروشگاه اینترنتی، به کاتالوگ محصولات، سبد خرید و موارد دیگر احتیاج دارید. نکته‌ی مهم برای موفقیت شما در اداره‌ی یک کسب‌وکار آنلاین، داشتن اصولی برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی است.

    تاریخچه‌ی فروشگاه آنلاین

    پردازش معاملات آنلاین یا IBM یکی از اولین مدل‌های تجارت اینترنتی است که در سال 1960 توسعه یافت و امکان پردازش معاملات مالی را در لحظه فراهم کرد. همانطور که می‌دانید فروشگاه‌های آنلاین همزمان با ظهور اینترنت پدید آمدند. 

    اما آنها در ابتدا تنها به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای معرفی شرکت‌ها استفاده می‌شدند و اطلاعاتی را در خصوص محصولات این برندها در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دادند. دیری نگذشت که این ابزار ساده با روی کار آمدن وبسایت‌های تعاملی و درگاه‌های بانکی ایمن، تبدیل به مکانی واقعی برای خرید و فروش آنلاین شد. 

    در سال ۱۹۷۹، کارآفرین انگلیسی مایکل آلدریچ، اولین سیستم خریدو‌فروش آنلاین را راه اندازی نمود. او در در دهه 1980 با استفاده از فناوری Videotex سیستم‌های خرید بسیاری را طراحی و تولید کرد و پس از فروش آنها به نصب، نگهداری و پشتیبانی سیستم پرداخت. 

    اولین سرور و مرورگر جهانی (۱۹۸۹) در سال 1991 برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1994 نوآوری‌های تکنولوژیکی بسیاری همچون بانکداری آنلاین، پیتزافروشی اینترنتی Pizza Hut، سیستم خرید آنلاین Intershop و شبکه خرید اینترنتی به جهان معرفی شدند. 

    بلافاصله پس از آن، در سال 1995، Amazon سایت خرید آنلاین خود را راه‌اندازی و eBay نیز به دنبال آن شروع به کار کرد. سایت‌های فروشگاهی «علی بابا»، Taobao و Tmall نیز به ترتیب در سال‌های 2003 و 2008 راه‌اندازی شدند.

    چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

    1. یک فروشگاه‌ساز اینترنتی خوب پیدا کنید یا از یک طراح سایت حرفه‌ای کمک بگیرید.

    2. پلن یا نقشه‌ی راه‌ داشته باشید. هر سطح از پلن، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. اگر قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را دارید، به یک پلن پرداختی نیز نیازمندید.

    3. هاست و نام دامینی به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید. حواستان باشد که دامین را قبل از انقضا، تمدید نمایید.

    4. قالب سایت خود را انتخاب کنید. با وجود قالب یا تم، شما بدون نیاز به مهارت در طراحی یا کدنویسی، می‌توانید سایت خود را از نظر بصری ارتقا بخشید.

     تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    5. قالب سایت خود را شخصی‌سازی کنید. شما می‌توانید سایز و رنگ فونت‌ها‌، تصاویر، موقعیت قرارگرفتن محصولات، ویژگی‌ها و جایگاه آیکون‌های رسانه‌های اجتماعی را در سایت خود تغییر دهید.

    6. محصولاتتان را به سایت اضافه کنید. برای افزودن محصول به سایت باید به نام، قیمت، دسته‌بندی، وزن (برای محصولات فیزیکی) و فایل (برای محصولات قابل دانلود چون پی‌دی‌اف کتاب) هر یک از محصولات توجه داشته باشید. در هنگام بارگذاری محصولات روی سایت باید مواردی همچون توصیف محصول، تصویر محصول و دسته‌بندی محصول را مدنظر قرار دهید.

    7. روش‌های گوناگونی را برای پرداخت درنظر بگیرید. افزودن امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های اینترنتی، PayPal و ... به فروش بهتر و راحت‌تر کمک خواهد کرد.

    8. نحوه ارسال مرسوله را مشخص نمایید. در این بخش باید روش‌های ارسال کالا اعم از پیک، پست و ... را در اختیار مشتریان قرار دهید.

    9. پس از انجام تمام مراحل فوق، نوبت بررسی و آزمایش پیش‌نمایش سایت است تا از تجربه‌ مطلوب مشتریان خود مطئن شوید. در انتها سایت فروشگاه آنلاین خود را منتشر کنید.

    حال شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و اگر می‌‎خواهید به عنوان فروشگاهی مطمئن شناخته شوید، می‌توانید نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد را نیز در سایت خود قرار دهید.

    پس از ساخت یک فروشگاه آنلاین باید چه کارهایی برای آن انجام دهیم؟

    شاید تصور کنید همین که مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را سپری کرده و مالک آن شده باشید کافی است. البته که محصولاتتان فروش می‌روند، اما تنها توسط آشنایان و بستگانی که از وجود این فروشگاه آنلاین اطلاع دارند. بنابراین شما باید سایت خود را به افراد بیشتری بشناسانید و برای آن تبلیغ کنید. 

    به این منظور باید پیش از هرچیز با تولید محتوا فروشگاه اینترنتی و اصول سئو بیشتر آشنا شوید. سپس با تولید محتوایی جذاب برای سایت فروش آنلاین خود، توسط موتورهای جست‌وجوگر به رتبه‌ی بالایی برسید و خریداران بیشتری را به سمت فروشگاه خود بکشانید. در این میان ابزارهای دیگری همچون شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش بسزایی در تولید محتوا فروشگاه آنلاین شما و معرفی آن به سایرین داشته باشند.

     تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    چرا باید برای یک فروشگاه اینترنتی محتوا تولید کنیم؟

    اگرچه بازاریابی محتوا روشی برای سبقت‌گرفتن از رقبا به حساب می‌آید، اما به ‌طور کلی تولید محتوا برای هر برند جدید ضرورتی اساسی به شمار می‌رود. بازاریابی محتوا، قلب هر کمپین بازاریابی دیجیتالی موفق است. پشت هر برند بزرگی، محتوایی ارزشمند و مرتبط با آن وجود دارد. برای کمک به درک هرچه بیشتر نقش تولید محتوا فروشگاه آنلاین بر موفقیت آن، بیایید موارد زیر را بررسی ‌کنیم:

    1. تولید محتوا به شهرت هرچه بیشتر برند فروشگاه اینترنتی شما کمک می‌کند.

    2. تولید محتوا روی ذهن مخاطب تأثیر می‌گذارد و در صورت بکربودن مطالب، موجب می‌شود افراد در خصوص شما صحبت کنند.

    3. محتوای جذاب و مناسب، به سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوگر کمک شایانی می‌کند و در نتیجه مخاطبین بیشتری را به سمت فروشگاه اینترنتی شما روانه می‌سازد.

    4. تولید محتوای خوب، روشی مقرون‌به‌صرفه برای افزایش تعداد مخاطبان است.

    5. تولید محتوا موجب می‌شود شما حرفه‌ای‌بودن و تخصصتان را در حوزه مورد نظر به مخاطب نشان دهید و اعتماد او را به خود جلب کنید.

    6. تولید محتوا فروشگاه آنلاین موجب ارتباط شما با مشتریانتان می‌شود.

    7. تولید محتوای خوب شما را در ذهن مخاطب تبدیل به مرجع اطلاعاتی معتبری برای کسب اخبار در خصوص محصول مورد نظر می‌کند.

    8. بازاریابی تولید محتوای خوب موجب می‌شود شما به‌طور مشخصی از رقبایتان متمایز شوید و از آنها پیشی بگیرید.

    9. تولید محتوا در هر مرحله‌ای از بازاریابی مهم و تأثیرگذار است.

    10. محتوا از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

     تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    تولید محتوا فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

    برای اینکه موفق شوید مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاه آنلاین خود بکشانید، باید محتوای جذاب و مفیدی برای آنها تولید کنید. تولید محتوا فروشگاه آنلاین با سایت‌هایی که محتوا محور هستند متفاوت است. شما می‌توانید در صفحه محصول و خارج از صفحه آن به تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خود بپردازید.

    • تولید محتوا فروشگاه اینترنتی در صفحه محصول:

    1. توضیحات کامل محصول: این بخش علاوه بر اینکه اطلاعات جامعی در خصوص محصولی خاص به خریداران می‌دهد، می‌تواند منبع خوبی برای افرادی که به دنبال کسب اطلاعات هستند باشد. در این بخش می‌توانید با اشاره به وزن، اندازه، رنگ، مدل، ویژگی خاص و اطلاعات فنی محصول به تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خود بپردازید.

    2. معرفی کلی محصول: این بخش علاوه بر اینکه محصول را به کاربر معرفی می‌کند، در سئو نیز تأثیرگذار است. شما باید حداکثر در 300 کلمه محصول خود را به کاربر معرفی نمایید. حتی می‌توانید ویژگی‌های فنی محصول را به‌ طور شفاف‌تر در این قسمت توضیح دهید تا با این تولید محتوا فروشگاه اینترنتی، کاربران را برای خرید محصولتان مشتاق سازید.

    3. نقد و بررسی محصول: در این بخش می‌توانید ویژگی‌های هر محصول را بنویسید و تک تک آنها را توضیح دهید. از سوی دیگر برای آشنایی هرچه بیشتر کاربران با محصول، نکات مثبت و منفی محصول را ذکر کنید. به این ترتیب و با کمک این شیوه از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی، مخاطبین به فروشگاه آنلاین شما اعتماد خواهند کرد.

    • تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خارج از صفحه محصول:

    شما می‌توانید به طور غیرمستقیم در فضایی مثل وبلاگ به تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خود بپردازید.

    1. نوشتن اخبار و اطلاعات در خصوص محصول: به عنوان مثال اگر فروشگاه آنلاین فروش موبایل دارید، می‌توانید برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خود در وبلاگتان به پوشش اخبار پیرامون تکنولوژی بپردازید و در آن به محصول مورد نظر از فروشگاه آنلاین خود لینک بدهید. به این ترتیب و با این تولید محتوا فروشگاه اینترنتی، بازدیدکنندگان و احتمالا خریداران محصول افزایش می‌یابند.

    2. راهنمای خرید: در این بخش از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی، شما می‌توانید با نوشتن مطلبی در خصوص محصولات، بررسی و پیشنهاد آنها به دیگران، به مخاطب در تصمیم‌گیری برای خرید کمک کنید و در این میان به محصول مورد نظر از فروشگاه آنلاین خود لینک بدهید.

    3. مقاله‌ی مقایسه محصولات: در این بخش می‌توانید چند محصول پرطرفدار را با یکدیگر مقایسه کنید و لینک خرید این محصولات را برای دسترسی سریع‌تر مخاطب، در صفحه قرار دهید. این روش از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی، ترافیک سایت را بالا می‌برد و مشتریان بیشتری را نیز به سمت فروشگاه‌تان سوق می‌دهد.

     تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    4. معرفی محصولات و خدماتتان در سایت‌های دیگر: در صورتی که تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خود را به درستی انجام داده باشید، به سایت شما لینک داده می‌شود. لینک‌ها انواع مختلفی دارند؛ لینک‌هایی که توسط خودتان در صفحات مختلف قرار می‌گیرند و مخاطبان را به صفحه خرید محصول فروشگاه ارجاع می‌دهند، لینک داخلی نام دارند. 

    اما هنگامی که سایت‌های دیگر برای معرفی محصولات و خدمات فروشگاه شما به سایتتان لینک می‌دهند، این لینک‌ها، لینک خارجی یا همان بک لینک نام می‌گیرند که می‌توانند باعث شناسایی هرچه بیشتر فروشگاه اینترنتی شما در موتورهای جست‌وجوگر ‌شوند. هرچه سایت معرف معتبرتر باشد، رتبه سایت شما در گوگل بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

    در عصر تکنولوژی، فروشگاه‌های اینترنتی زیادی برای سهولت خرید و فروش روی کار آمدند و با یکدیگر وارد رقابت شدند. در ابتدا محصولاتی به صورت اینترنتی فروخته می‌شدند که نیازی به لمس و آزمایش پیش از خرید نداشتند. 

    با افزایش درآمد حاصل از فروش آنلاین، محققان انواع مختلفی از خریداران اینترنتی را شناسایی و در چهار گروه دسته‌بندی کردند: خریداران راحت‌طلب، خریدارانی که اجناس متنوع خریداری می‌کنند، خریداران متعادل و خریدارنی که تمایل دارند از فروشگاه خرید کنند. 

    محققین با تمرکز بر انگیزه‌های خرید مشتریان متوجه شدند که تنوع محصولات دردسترس و راحتی تجربه خرید آنلاین، عوامل انگیزشی قابل توجه‌ای هستند. رفته رفته تعداد محصولات افزایش پیدا کرد و کسب‌وکارهای آنلاینی روی کار آمدند که با تولید محتوای مناسب و رعایت قواعد سئو دست به بازاریابی و معرفی هرچه بیشتر کسب‌وکار خود به سایرین زدند و از این طریق توانستند نام برند خود را بیشتر بر سر زبان‌ها بیندازند. 

    پس اگر شما هم به دنبال راه‌اندازی فروشگاهی اینترنتی هستید لازم است بدانید که سرمایه‌گذاری و داشتن ایده اولیه به تنهایی شما را به موفقیت نمی‌رساند. با پیشرفت تکنولوژی در فضای رقابتی تنگاتنگ، فروشگاه آنلاینی روی پای خود باقی می‌ماند و می‌درخشد که بتواند خود را به درستی معرفی کند. البته که وقتی از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی صحبت می‌کنیم صرفا منظورمان تولید محتوای نوشتاری نیست. 

    استفاده از عکس، ویدئو، انیمیشن و اینفوگرافی در کنار نوشتن متن می‌تواند در شناساندن فروشگاه آنلاین شما نقش بسزایی داشته باشد و نام کسب‌وکارتان را در ذهن‌ دیگران ثبت کند. با تولید محتوا فروشگاه اینترنتی می‌توانید محصولات خود را به سایرین معرفی کنید و با نقد و بررسی عادلانه و ارائه‌ اخبار جامع در خصوص محصولات، اعتماد مشتریان را به خود جلب نمایید. 

    در صورتی که محتوایتان متمایز از سایرین باشد، حتی می‌توانید توجه اینفلوئنسرها یا سایت‌های شناخته‌شده را به خود جلب کنید و به این ترتیب ،جایگاه خود را در موتورهای جست‌وجوگر ارتقا بخشید. تولید محتوا فروشگاه اینترنتی که اساس بازاریابی و تبلیغات است، نقشی اساسی در موفقیت فروشگاه آنلاین شما دارد.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره