آنچه در این مقاله میخوانید

    10 مفهوم طراحی که هر توسعه دهنده وب باید آن را بداند.

    10 مفهوم طراحی که هر توسعه دهنده وب باید آن را بداند.

    کیال فیدلر یکی از طراحان حرفه ای سایت است که در زمینه اصول و مفاهیم اولیه طراحی و شیوه های توسعه وب سایت روش هایی را ارائه می دهد. او چنین شرح می دهد که با شرکت در چندین دوره کارگاه آموزش توانسته است به اصول اولیه طراحی بصری در توسعه وب سایت دست پیدا کند. 

    فهرست زیر لیست کوتاهی از مفاهیمی است که به طراحان درک درستی از توسعه سایت را می دهد. به این معنا که مقدمه تفکر و برقراری ارتباط صحیح با نحوه سایت را شرح می دهد.

    1- طراحی سایت فقط عناصر بصری نیست

    طراحی سایت تنها در شکل ظاهری آن خلاصه نمی شود. در واقع نمای سایت در اولویت بعدی قرار می گیرد. ممکن است برای برخی تنها نمایی از سایت کافی باشد. داشتن این تفکر اشتباه نیست اما باید توجه داشت که در کنار عناصر بصری سایت، باید به موارد دیگری نیز توجه کرد که می توانند کاربران را بیشتر به سمت سایت هدایت کنند.

    ابتدا باید به سوال چگونه و چرا کاربران از سایت استفاده می کنند، پاسخ داد. همچنین سرعت بارگذاری یا لود شدن سایت، تعداد کلیک های صفحات و ویژگی های جدید سایت و محتوا باید در زمان طراحی سایت مد نظر قرار بگیرد.

    از آنجا که طراحی بیشتر جنبه های بصری سایت را تحت تاثیر قرار می دهد، لازم است در زمان طراحی، توجه ویژه ای به این بخش شود. از اعضای تیم طراحی باید تعدادی برای تعامل با کاربران بسیج شوند تا بتوانند نظرات آنها را در مورد ویژگی های بصری سایت بدست آورند. ظاهر، باطن و مدیریت پروژه طراحی سایت اهمیت زیادی دارند.

    توسعه دهنده های وب سایت باید بدانند

    2- طراحی سایت کاربر محور

    برای کاربران اهمیت زیادی دارد که نرم افزارهای موجود در سایت مطابق با نیاز آنها باشد. برای مثال باید سایت سرعت بالایی داشته باشد که کاربران بتوانند در زمان کوتاهتری تمامی صفحات مورد نظرشان را بررسی کنند. 

    در یک کارگاه آموزشی، یکی از کارآموزان در یک پروژه برای ایجاد طراحی مختصر اولیه سایت، روی قسمت های کاربر پسند متمرکز شده بود. او به دنبال پاسخی برای این سوالات بود که کاربران چه کسانی هستند، در سایت چه چیزی را جستجو می کنند و احساسشان نسبت به صفحات و محتوا سایت چه چیزی است؟

    اگر چه این پروژه برای یک کارگاه آموزشی کوچک بزرگ می آمد، اما کارآموز می توانست آن را در مقیاس بزرگتر عملی کند. طراحان سایت با استفاده از روش هایی همچون داستان سرایی، شخصیت پردازی و ... می توانند بفهمند کاربران سایت چه کسانی هستند و به دنبال چه چیز می گردند. این دستور العمل می توانست برای تمامی پروژه های طراحی سایت استفاده شود.

    طراح باید به تجربه کاربر توجه ویژه ای داشته باشد. تجربه کاربر (UX Design) به هر چیز معناداری گفته می شود که در ذهن کاربران سایت باقی می ماند. در زمان طراحی سایت، تمامی اعضای تیم باید به این مورد خاص توجه داشته باشند. بسیاری از توسعه دهندگان وب سایت بر کشف بهترین راه برای ایجاد تجربه کاربر تمرکز می کنند. اما قبل از اینکه روی این راه حل متمرکز شوید، بهتر است ابتدا امکانات و شرایط خود را بررسی کنید.

    3- طراحی جزئیات در سایت

    جزئیاتی که در زمان طراحی مورد توجه قرار می گیرند، می توانند یک سایت خوب را بدست دهند. توجه به جزئیات برای طراحی UX  می تواند به رضایت و عدم رضایت کاربر تمایز ایجاد کند. دسته بندی لینک های درون سایت و یا رنگ پس زمینه مناسب اهمیت زیادی در جلب نظر کاربر دارد. 

    توجه به جزئیات سایت می تواند بسیاری از موارد غیرضروری را حذف و در مقابل به افزایش سرعت طراحی سایت کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که تنها برخی از جزئیات مهم هستند. برخی نیز ممکن است به پیچیده شدن سایت منجر می شود. 

    4- طرح غالب

    مزایای طراحی  UX یا تجربه کاربر اثبات شده است. این روش به شما کمک می کند تا در مورد محتوا به شکل سلسله مراتبی نگاه کنید. طرح ارزان قیمت، آسان و سریع از دیگر مزایای طراحی تجربه کاربر است. طراح سایت باید بتواند ایده های جدید را در ظرف مدت 30 ثانیه پیاده کند. در این صورت تجربه کاربر می تواند برای پیاده سازی ایده ها به وی کمک کند. 

    تجربه کاربر شما را در صرفه جویی زمان برای آزمایش کردن ایده ها کمک می کند. طراحان جوان تمایل به طرح های جدید و یا حذف طرح های قبلی دارند. اما باید دقت کرد که گاهی برخی از ایده ها نتیجه دلخواه را ندارند. بنابراین باید به طور مداوم طرح ها را مورد بازبینی قرار داد و در صورت نیاز برخی از آنها را جابجا کرد.

    بهترین بخش اجرای ایده این است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. اما نحوه اجرای آن اهمیت زیادی دارد. برای شروع و پیاده سازی ایده و طرح، همه در یک سطح قرار دارند. اما توانایی بهره گیری از عناصر فانتزی و هنری در بین آنها یکسان نیست. شما باید بتوانید بین طرح های خود و واکنش کاربران ارتباط برقرار کنید.

    5- استفاده از فضای سفید

    سخت ترین مفهوم برای توسعه دهندگان وب سایت واژه «درک کاربران» است. داشتن فضای سفید در وب سایت می تواند به کاربران استراحت دهد. همچنین پردازش اطلاعات را برای آنها راحت تر می کند. البته باید توجه داشت که میزان فضای سفید در وب سایت باید مناسب باشد. به همین دلیل است که در یک صفحه باید جملات، پاراگراف ها و تگ ها با فاصله از یکدیگر منتشر شوند.

    فضای سفید رابطه میان چندین فاکتور در صفحه را برقرار می کند. زمانی که محتوای صفحه به صورت ستونی درج شده است، فضای سفید می تواند میان دو ستون تعادل برقرار کند. 

    اگر فضای سایت به صورت عمودی است، فضای سفید می تواند به صورت کسری باشد. این کار به سادگی کار می انجامد. اما تغییر مقیاس را نباید فراموش کرد. استفاده از مقیاس 0،25 می تواند برای سایت مناسب باشد. 

    در این صورت تصاعد برای محاسبه طراحی عناصر زیبایی در سایت براساس اعداد زوج 4، 8، 12، 16، 20، 24، 28، 32، 40، 48 ادامه پیدا می کند. این کار به شما اجازه می دهد تا در انتخاب اندازه فونت راحت تر عمل کنید. برای مثال اندازه فونت px  16 برای سایز مطالب مناسب است. شرکت اپل توانسته است از فضای سفید برای برجسته کردن و نمایش محصولات خود استفاده کند.

    6- شبکه تنها چارچوب CSS نیست

    در زمان طراحی شبکه باید به موارد زیر توجه شود:

    - روابط درست میان اشیاء

    - ارائه یک سیستم پایه برای چیدمان بصری

    - کمک به ایجاد ریتم های افقی و عمودی

    - کمک به ایجاد تعادل نوری

    همه این مفاهیم می تواند شما را در طراحی سیستم بصری و برقراری ارتباط آسان تر با کاربران یاری دهد. شبکه ای که برای طراحی سایت در نظر می گیرید، وحدت طراحی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. انتخاب یک شبکه، ساده ترین راه برای پیاده سازی ایده و طرح است و در عین حال انتخابی برای طراحی محتوا و جذب کاربران می باشد. 

    در پایان نیز باید گفت که انتخاب شبکه تنها یک ابزار است که به سلیقه طراح بستگی دارد. شبکه را می توان به عنوان چارچوب CSS در نظر گرفت که ابزار طراحی است و باید به عنوان یک هدف به آن نگاه شود.

    7- تاکید بر فاکتورهای مهم سایت

    زمانی که در حال گفتگو با چندین نفر هستید و همزمان همگی فریاد می زنید، نمی توانید به درستی درک کنید که چه چیز در میان شما رد و بدل می شود. این یک مثلا است. در طراحی سایت باید به یک عنصر خاص تاکید کنید. تاکید بر یک عنصر واحد و داشتن سلسله مراتب مشخص برای طراحی می تواند مسیر را برای جلب نظر مخاطبان مشخص کند.

    توسعه دهنده های وب سایت باید بدانند

    8- توجه به موارد الهام بخش

    بهتر است در زمان طراحی سایت، یک گالری مشخص از تمامی موارد الهام بخش را در جایی ذخیره کنید که شامل تصاویر، فیلم، پوستر، محتوا، لینک وب سایت های مرتبط و ... می باشد. هر چیزی می تواند شما را در دنبال کردن ایده های جدید برای حل کردن مشکلات طراحی سایت یاری دهد.

    این کار نه تنها به عنوان یک نقطه ثقل محسوب می شود، بلکه می تواند اعضای تیم را برای ارزیابی طراحی نیز کمک کند. فرآیند طراحی را نیز ساده تر می کند و در عین حال داشتن پوشه هایی متشکل از موارد الهام بخش، زمان طراحی سایت را کوتاه تر و شما را برای تجزیه و تحلیل طراحی کمک می کند.

    9- دستیابی به روش های حل مسئله

    در زمان طراحی سایت مجموعه ای مشکلات در پیش روی شما قرار می گیرد. اما باید بدانید که راه حل هایی نیز برای هر یک از مشکلات وجود دارد. برخی از چیزهایی که در صفحات سایت وجود دارد، ممکن است برای کاربران و یا طراحان یک مشکل باشد. 

    گاهی اوقات پیدا کردن راه حل مشکلات سخت است و این باعث به تعویق افتادن زمان طراحی سایت می شود. برای مثال گاهی تصمیم دارید که پس زمینه صفحه سایت قرمز باشد، اما در وهله اول باید بدانید که هدف از انتخاب رنگ قرمز چیست و چه سنخیتی با هدف و موضوع سایت دارد. پاسخ به سوالات ابتدایی می تواند درک شما را از انتخاب ها و گزینه های پیش رو بیشتر کند و در نتیجه با آگاهی بیشتری بتوانید مشکلات پیش رو را حل کنید.

    10- صحبت در مورد طراحی سایت

    یکی از مشکلات بسیاری از طراحان سایت، انتخاب میان دو گزینه شبیه بهم است. برای مثال گاهی انتخاب دو رنگ قرمز و آبی مشکل است. یا اینکه بخواهند لوگوی شرکت را در کدام قسمت سایت قرار دهند، دچار تردید می شوند. اما این مشکل را می توان با صحبت در مورد طراحی سایت، انتخاب فاکتورهای اساسی، بررسی هدف و ... حل کرد. ارتباط برقرار کردن میان اهداف طراحی سایت، نیازهای کاربران و اصول بصری در سایت می توانند شما را در انتخاب بهتر گزینه ها یاری دهند.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره