ساخت وبسایت شخصی

طراحی پورتال

1پورتال چیست؟

در لغت به معنای " درگاه" شناخته می شود. اما در علم کامپیوتر به معنای نوعی پیشرفته تر از یک وب سایت معمولی است که امکان جمع آوری داده ها، طبقه بندی، مدیریت کردن راحت تر کاربران، سامانه های ارتباطی و اطلاع رسانی و تمام مواردی که یک کسب و کار آنلاین نیاز دارد تا خدمات حضوری خود را به صورت برخط(آنلاین) پیاده سازی کند را دارد.

2 چه تفاوتی با یک وبسایت دارد؟

وب سایت ها اصولا به دو صورت طراحی می شوند CMS(وب سایت ها معمولی) و پورتال. پورتال ها در واقع در بسیاری از زمینه ها قدرتمند تر از CMS ها هستند. وقتی یک کسب و کار درخواست طراحی پورتال می کند انتظار دارد که در آن بتواند بسیاری از امور خود را به صورت آنلاین به انجام برساند و صرفا به عنوان یک سایت اطلاع رسانی به آن نگاه نمی کند. درواقع پورتال وب سایتی است که کاربران علاوه بر خواندن مطالب بتوانند عملیات دیگری در آن انجام دهند. به عنوان مثال فروشگاه های آنلاین یک نوع پورتال به حساب می آیند. مشتریان می توانند در آن به جستجوی محصول مورد نظر خود بپردازند و آن را به سبد خرید خود اضافه کنند، هزینه آن را از طریق درگاه های آنلاین پرداخت کنند، خرید ها و تراکنش های قبلی خود را مشاهده کنند، با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند و علاوه بر اینها پورتال ها دارای زیرساخت مهندسی دارند و برای ساده سازی ارائه شده اند و به کاربران خود این امکان را می دهند که به دیگر نرم افزارها مثل حسابداری، اتوماسیون، انبار و ... متصل شوند. شاید بگویید CMS ها هم این امکانات را دارند ولی باید عنوان کنیم آنها در حجم زیاد داده ها به خوبی عمل نمی کنند.

3 پورتال ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

شرکت های خصوصی، بانک، بیمه، شهرداری، بیمارستان، خدماتی و اداری،دانشگاهی و ادارات دولتی همه این موارد می توانند از پورتال های طراحی شده با ویژگی های مخصوص به خود استفاده کنند. شاید برای شما سوال باشد چرا باید ادارات،سازمانها و شرکت ها به جای CMS از پورتال استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت پورتال ویژگی های بسیار بیشتری نسبت به CMS دارد. پورتال ها در توسعه پذیری بسیار منعطف تر هستند و آینده بهتری دارند و امن تر هستند. این پلتفرم ها به کاربران خود امکانات بسیار زیادی را می توانند در قالب های مختلف ارائه دهند مانند شخصی سازی که هر کاربر می تواند محیط کاری خود را ویرایش کند و بر مبنای سلایق خود تنظیم کند.

4 انواع پورتال ها از نظر ارتباط با مخاطب چند دسته اند؟

Business to Customer Portal (B2C)

B2C پورتالی است که به سیستمCRM متصل است و به کاربران امکان دسترسی بی واسطه به داده ها و خدمات را می دهد، مثل «راهنمای استفاده از خدمات» و « صورت وضعیت سفارش کاربر».

Business to Business Portal(B2B)

اطلاعات و داده های لازم برای نمایندگی، توزیع‌، تولید، عرضه‌ و جمع‌آوری و در اختیارشان قرار می دهد. در یک پرتال B2B یک کسب و کار می‌تواند داده های مربوط به سفارش خرید و صدور فاکتور را ببیند.

Business to Employee Portal(B2E)

B2C پورتالی است که به سیستمCRM متصل است و به کاربران امکان دسترسی بی واسطه به داده ها و خدمات را می دهد، مثل «راهنمای استفاده از خدمات» و « صورت وضعیت سفارش کاربر».

5 پورتال ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

  • دسترسى به برنامه هاى كاربردى
  • انجام امور روتین سازمانی
  • امنیت و سرعت بالا
  • یکپارچگی مطالب
  • سفارشی سازی
  • برگزاری آزمون های آنلاین
  • قابلیت توسعه
  • اتصال با نرم افزار ها بیرونی
  • ساختار مهندسی شده
  • یکپارچگی در زیرساخت نرم افزاری
  • 6 مراحل پیش از طراحی پرتال در وبکده:

  • مطالعه در خصوص اجزای پورتال
  • تجزیه و تحلیل و بررسی رقبا در حوزه انلاین
  • شناخت، تجزیه و تحلیل مخاطبین هدف و نیازهای آنها
  • بررسی ماموریت و چشم انداز پورتال
  • بررسی پورتال های مشابه
  • بررسی مطالب، دسته بندی ها و محتواهای پیش بینی شده و اولویت بندی آنها از دید مدیران و کاربران (معماری اطلاعات)
  • 7 مسیر وبکده در هنگام طراحی (Define, Design)

  • تشکیل جلسات گروهی ایده پردازی به روش Brainstorming
  • ارائه پیشنهادات و به چالش کشیدن آنها جهت یافتن بهترین راه حل
  • طراحی ساختار و Structure پورتال یا Wireframe اولیه
  • بررسی اولویت بندی دسته بندی و محصولات مهم
  • ایده پردازی، خلق و طراحی ساختار اصلی صفحه اصلی Basic Structure
  • طراحی صفحات بر مبنای مفاهیم تجربه کاربری، سادگی در عین زیبایی و کاربردپذیری (UX)
  • ایده پردازی و طراحی ساختار پورتال در سایزهای تصویر مختلف شامل: تبلت، موبایل، تلویزیون های هوشمند و کامپیوترهای شخصی
  • بازبینی طرح توسط تیم و انجام اصلاحات لازم قبل از ارائه به کارفرما (Refine)
  • بررسی طرح توسط کارفرما و اعلام نظر
  • 8 توسعه طرح (Develop, Test)

  • طراحی ظاهری کاربر محور (بر اساس تعامل ساده کاربر با همه بخش های پورتال)
  • استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط با زمینه فعالیت
  • استفاده از فونت های خوانـا با رنگ‌هایی مناسـب و به کارگیری رنگ سازمانی
  • استفاده از افکت ها چشم نواز و منحصر به فرد
  • طراحی و توسعه وب براساس استاندارد XHTML
  • طراحی و توسعه وب تماما بـر مبنـای کـدهای CSS
  • خلق قالب پورتال در حالت فول رسپانسیو و بدون نقص
  • 9 خدمات وبکده پس از طراحی و توسعه (Deliver, PostDesign, Support)

  • آموزش کنترل و بروزرسانی پورتال
  • ارائه ویدئو آموزشی از کنترل پنل پورتال
  • ارائه مشاوره در جهت توسعه و بهبود عملکرد آتی پورتال
  • تیم پشتیبانی فنی پاسخگو، همراه و با تجربه برای رفع مشکلات احتمالی در کوتاه ترین زمان ممکن بدون داشتن نگرانی و دغدغه اعلام موارد تکراری
  • سیستم تیکت قوی و پاسخگویی سریع مشکلات احتمالی مشتریان
  • اجرای سریع و نامحدود درخواست ها، اضافه کردن ویژگی های جدید و اصلاحات مورد نظر مشتریان
  • رصد دائمی سرورها به منظور رفع خطاهای احتمالی و از کار افتادن پورتال
  • بروزرسانی پورتال ها با هدف افزایش امنیت و مسدود کردن حفره ها و باگهای امنیتی
  • حفظ امنیت دیتابیس جلوگیری از نشر اطلاعات و آمار پورتال بدست رقبا
  • با کارشناس ما در ارتباط باشید

    سوالات متداول

    All

    آنچه ما، تیم وبکده، به آن مفتخریم

    • ساده سازی مشکلات پیچیده مشتریانمان
    • ایجاد رابطه ای صمیمی، دلسوزانه و مسئولانه با مشتریانمان
    • حمایت، مشاوره و پشتیبانی دائمی از مشتریان به عنوان شرکای مهم تجاری ما
    • ارائه خدمات بی نظیر از ابتدای پروژه، حین طراحی و توسعه، تحویل و پس از ارائه محصول نهایی
    • همکاری مستمر با مشتریانمان برای سالهای متمادی با هدف رفع دغدغه ها و نگرانی های آنها
    DNN