راهنمای مقدماتی طراحی تجربه کاربری

راهنمای مقدماتی طراحی تجربه کاربری 
تجربه کاربری محصول نهایی طراحی رابط کاربری است. این تمام چیزی است که باید بدانید. اکنون انتخاب با شماست!
با این وجود، اگر شما با اراداه ای محکم برای دانستن این موضوع که طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در واقع به چه معنا بوده و چه تفاوتی با یکدیگر داشته وارد این مقاله شده اید، به خواندن آن ادامه داده زیرا که ما این راز را با زبانی هر چه ساده تر برای شما فاش خواهیم کرد.
اول از همه،  این باور نادرست است که عموم مردم رابط کاربری و تجربه کاربری را در ذهن خود مشابه تصور می کنند، تفاوت بزرگی بین این دو واژه وجود دارد، اینکه رابط کاربری اساساً سیستمی است که کاربران با آن تعامل (کنش و واکنش) داشته تا نیازهای آنان از این طریق برآورده شود.
از سوی دیگر، تجربه کاربری، شامل مجموع احساسات کاربران به هنگام ارتباط و تعامل با سیستم می باشد و نه فقط رابط سیستم.
به طور خلاصه، هر دو مورد رابط کاربری و تجربه کاربری یک هدف مشترک را دنب��ل میکنند (به منظور برآورده کردن یک هدف مشترک طراحی شده اند) و آن هدف تاثیرگذاری برند تجاری بر ذهن و قلب (منطق و احساسات) انسانها است.

راهنمای مقدماتی طراحی تجربه کاربری

رابط کاربری چیست؟
بیایید این دو مورد را بطور جداگانه مورد بررسی کامل قرار داده و دریابیم که چگونه این دو در ترکیب با یکدیگر هدف خود یعنی همان التزام (مشغولیت-جذب) کاربر را دنبال می کنند. با موردی که هر روز با آن سر و کار داریم شروع میکنیم، یعنی رابط کاربری.
سیستم عامل اپل آی او اس 7:
قبل از پاسخ به این سوال که رابط کاربری چیست، اجازه دهید به این بپردازیم که رابط کاربری چه چیزی نیست (یعنی شامل چه مواردی نمی شود). رابط کاربری به منظور جلب توجه کاربران طراحی نشده است.
هدف از طراحی رابط کاربری فراهم آوردن سیستمی است که از طریق آن کاربر بتواند با محصول یا سرویس مربوط تعامل بهتری داشته باشد. رابط گرافیکی این سیستم نیز فرآورده جنبی (فرعی) آن می باشد.
لازم است از خود بپرسید "کاربران ما به چه چیزی احتیاج دارند"؟ آیا نیازمند آمیزه ای بی نظم از عناصر سه بعدی خیره کننده، سطوح شیب دار و یا جلوه های محو شدگی می باشند؟ یا اینکه، کاربر شما صرفاً میخواهد از سیستم بدون زحمت و به سادگی به منظور رفع نیازهایش استفاده نماید؟
به طور خلاصه، هدف اصلی رابط کاربری فراهم کردن سیستمی جهت برآوردن نیازهای کاربران سایت است. در ذیل عناصر تشکیل دهنده یک رابط کاربری ایده آل مورد بحث قرار گرفته اند.

رابط کاربری پایداری داشته باشید
راز حفظ و نگهداری (جلب رضایت) کاربران، در میزان پایداری طرح اولیه (نمایه) رابط کاربری نهفته است، که در نتیجه تجربه کاربری خوشایندی را به همراه خواهد داشت. بنابراین، از فونت، ترکیب رنگ، دکمه و جلوه های پایداری در سراسر طرح خود استفاده نمایید. اطمینان حاصل کنید که برندی هستید که سازماندهی عالی دارد. 

طرح اولیه واضح و شهودی (مبتنى‌ بردرك‌ يا انتقال‌ مستقيم‌) ارائه دهید
کاربران سایت را با یک رابط مبهم سردرگم نکنید، بلکه رابطی در اختیار آنها قرار دهید که به سهولت قابل استفاده باشد- یک رابط واضح، آشکار و شهودی. یک راهنمای کاربر همراه هم می تواند کاربران را در فهم سیستم های پیچیده یاری رساند.
کاربر اشتباه می کند، شرکت نادیده می گیرد (به این معنی که کاربران در اولویت هستند) 
فراموش نکنید که کاربران شما انسان بوده و ممکن است اشتباه کنند. از این رو، رابط کاربری انعطاف پذیری طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که رابط کاربری شما باید قادر باشد بعد از اشتباه کاربر خود را بازسازی نماید.

از پیغام ها و برچسب های واضح و روشن استفاده نمایید
در حقیقت، شفافیت محتوای متنی باید در راس کارهای شما قرار گیرد چرا که تنها چیزی است که حس ارتباط و تعامل با رابط کاربری را در کاربران شما برمی انگیزد. ویرایش محتوای متنی قبل از انتشار آن روی سایت نتیجه بهتری خواهد داشت.
اگرچه عوامل متعدد دیگری نیز برای ایجاد یک رابط کاربری ایده آل مورد نیاز است، عوامل ذکر شده در فوق مهمترین آنها می باشند.

راهنمای مقدماتی طراحی تجربه کاربری

تجربه کاربری چیست؟
اکنون زمان بررسی کامل و دقیق مورد دوم یعنی تجربه کاربری است. اساساً، واژه تجربه کاربری با واژه "طرح" به معنی طراحی رابط کاربری آمیخته شده است. به این دلیل است که بسیاری از ما در فهم دو واژه رابط کاربری و تجربه کاربری دچار سردرگمی می شویم.

تجربه کاربری
عامل پیشرفت (چرخه) تجربه کاربری
تجربه کاربری یک واژه فراگیر بوده که تمام جنبه هایی که ما را به هدف نزدیکتر کرده در بر می گیرد. این جنبه ها شامل محتوا، ساختار اطلاع رسانی، طرح (الگوی) تعامل، جستجوی کاربر و قابلیت استفاده می باشند.
اکنون سوال این است که تجربه کاربری در واقع برای شما و کاربران هدف (کاربرانی که از آن استفاده خواهند کرد) چه معنایی دارد؟ اساساً،  اگر احساسات و هیجانات کاربران را از وبسایت، برنامه و یا برند خود خارج کنید، کاربرانی خواهید داشت که نسبت به برند شما بی علاقه و بی احساس خواهند بود. 
با این حال، اگر برند خود را با عواطف، توجه و ملاحظه و احساسات در هم آمیزید، خواهید توانست با کاربران خود یک ارتباط در سطح روانشناسانه برقرار نموده و در نتیجه، قلب و ذهن آنها را به طور موثرتری تحت تاثیر قرار دهید. رابط کاربری و تجربه کاربری هر دو در واقع در پی این هدف هستند.

دستورالعمل ایجاد یک تجربه کاربری ایده آل
رفتار کاربران خود را درک نمایید.
عناصر تاثیرگذار بر کاربران نهایی خود را شناسایی کنید.
رفتار کاربران خود را به هنگام پیام نویسی، فعالیت، در محل کار و ... را از نظر مشغولیت شناسایی نمایید.
روی گرایشات رفتاری تحقیق کنید.
عوامل تاثیرگذار بر حالات کاربران را دریابید.
موضوع را جمع بندی و خلاصه سازی نمایید.
در پایان می توان گفت که مطالب بسیاری می توان در این خصوص ارائه کرد، چرا که نکات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند. بحث در این زمینه ادامه داشته و روزانه هزاران مطلب درباره اینکه رابط کاربری و تجربه کاربری دو موضوع متفاوت بوده (مشابه نبوده) منتشر می شوند، گرچه سهم قابل توجهی از این مطالب مربوط به تجربه کاربری می باشد.

View: 223|Comment: 0|Create: 22/02/2017

جهت مشاوره تماس بگیرید
88621308






  
 
  
 
آدرس ایمیل
*
شماره همراه