5 رهنمود کلیدی برای طراحی بصری وب سایت

5 رهنمود کلیدی برای طراحی بصری وب سایت

جری کائو یکی از فعالان در حوزه طراحی وب سایت است که در زمینه طراحی الگوی بصری سایت توضیحاتی را ارائه می دهد. از نظر او آنچه انسان می بیند، حاصل فعالیت دیگران است. چشم انسان پیچیده است. البته این دیدن حس غالب ماست. بسیاری از رفتارهای ما از دیدن سرچشمه می گیرد. برای مثال حس کنجکاوی، تعجب و شگفتی و قضاوت و ... همگی ناشی از دیدن است.
اما رسانه بصری در طراحی سایت به چه معناست و تا چه حد در موفقیت سایت تاثیر دارد؟ طراحی UI مجموعه ای از نکات است که برای گنجاندن المان های بصری در سایت نوشته شده است. کتاب های الکترونیکی رایگان هم در فضای مجازی منتشر شده که البته کمتر به حقایق می پردازند. المان های بصری می توانند درک مخاطب از سایت را تحریک و ترغیب کنند.

طراحی بصری وب سایت 
اولین کتابی که در این زمینه تالیف شد، 85 صفحه داشت که به جزئیاتی نظیر رنگ، فضا، تضاد و .... می پرداخت. ما سعی داریم در این نوشتار به مطالبی جذاب و کاربردی بپردازیم که می تواند شما را برای طراحی یک سایت قدرتمند یاری دهد.
1- عناصر گروه چگونه عملکرد خود را نشان می دهند
بازدیدکنندگانی که هر روز به سایت های مختلف سر می زنند، در استفاده از سایت و دستورالعمل های آن حرفه ای عمل می کنند. آنها می توانند در کسری از ثانیه بخش زیادی از سایت را مرور کنند. اما مشکل سایت بازدیدکنندگانی هستند که بدون دانش قبلی وارد سایت شده اند. 
پس بهتر است در زمان طراحی سایت به این دسته از کاربران هم توجه شود. گذاشتن دکمه میانبر در سایت می تواند آنها را برای پیدا کردن محتواهای دلخواهشان یاری دهد. 
در این بین تحقیقاتی که در اوایل نیمه اول قرن بیستم انجام شد، به اصول گشتالت انجامید. در این تئوری حس بینایی یکی از تاثیرگذارترین عامل در نتیجه گیری مخاطب عنوان شد. پس از اینکه طراحی سایت روی کار آمد، این تئوری بیشتر مورد توجه قرار گرفت. 
در مورد گروه بندی ها نیز می توان به فیسبوک اشاره کرد. در این سایت اشتراک گذاری، کامنت و لایک کردن در کنار یکدیگر قرار می گیرند. کاربران نیز با توجه به میل و رغبتی که دارند یکی از این دکمه ها را فشار می دهند و نظرات خود را در انتهای پست می گذارند. اما اینکه کاربران چگونه از عملکرد این سه گروه بندی اطلاع پیدا می کنند، باید به نحوه طراحی، استفاده از آرم و لوگوی مخصوصی اشاره کرد که روی هر قسمت قرار می گیرد و کاربر را برای استفاده صحیح یاری می دهد.

2- تحت تاثیر قرار دادن فضای سفید
یکی دیگر از نکاتی که در طراحی سایت باید مد نظر قرار بگیرد، استفاده صحیح از فضای سفید است. اگر چه به نظر بسیاری فضای سفید همان فضای منفی است می توان از آن برای طراحی عناصر فرعی استفاده کرد، اما در هر حال روشی برای ایجاد عنصر بصری در سایت می باشد. 
یک راهنمای مناسب برای استفاده از فضای سفید این است که از فضای سفید در اطراف یک عنصر بصری استفاده شود. این کار به جلب توجه کاربران کمک زیادی می کند. هر چه فضای سفید کمتر باشد، توجه کمتری هم به آن قسمت می شود. این یکی از قانون های طراحی بصری سایت است. در مقابل استفاده از فضای سفید، به معنای عناصر کمتر  روی صفحه نمایش است که موجب سادگی و قوی تر شدن سایت می شود.

فضای سفید در گروه بندی عناصر بصری در مقابل تصاویر قرار می گیرد. البته باید توجه داشت که میزان مناسبی از فضای سفید استفاده شود. برخی سایت های موفق که فضای سفید را به نحوه احسن به کاربرده اند، نه تنها از فضای صفحات به بهترین شکل استفاده کرده اند، بلکه توانسته اند توجه کاربران را بهتر جلب کنند.

فضای سفید در طراحی سایت

3- استفاده از تضاد و هماهنگی رنگ ها
شاید در ابتدا بسیاری تصور می کردند، رنگ های مکمل بهترین روش برای جذب مخاطب است. هر رنگ دارای یک مکمل است و در عین حال رنگ متضاد خود را نیز دارد. تکمیل رنگ می تواند تصویر را به وضوح نشان دهد. اما فراموش نکنیم تضاد رنگ هم می تواند دو قطعه بریده از هم را به شکل هنری در کنار هم قرار دهد. 
برای مثال رنگ قرمز، زرد و نارنجی هر سه مکمل هم هستند. اما رنگ قرمز و سبز یا آبی و نارنجی در تضاد با هم قرار می گیرند. برای تبلیغات و جلب نظر بیننده گاهی تضاد رنگ بیشتر از مکمل رنگ اثرگذار است.
 
4- سازگاری و یکنواختی در سایت
یکنواختی بصری در سایت چندان خوشایند نیست و نمی تواند برای مدت طولانی توجه مخاطب را به خود جلب کند. یکنواختی بصری می تواند رنگ، تایپوگرافی، مکان قرار گرفتن تصاویر و ... را شامل شود و اگر چه در کوتاه مدت می تواند سایت را در نزد کاربران محبوب کند، اما در بلند مدت نتیجه موثری ندارد. 
برای مثال زمانی که در یک صفحه از بک لینک های متعددی استفاده شده است، برای اینکه این الگورتیم از حالت یکنواختی خارج شود، می توان آن را با رنگ های مختلفی نمایش داد و یا در زیر برخی از بک لینک ها خط کشید تا از مابقی متمایز شوند. 

5- هر رنگ دارای اثرات روانی منحصر به فردی است
رنگ ها دروازه حالات روحی مخاطبان هستند. برای طراحی یک سایت زیبا و جذاب، توجه به رنگ یکی از شرایط اصلی است. خصوصیات رنگ ها از قرن ها قبل توسط هنرمندان شناخته شده است. رنگ ها را می توان برای تشویق و افزایش مخاطبان استفاده کرد. اما علم به تاثیرات روانی رنگ ها اهمیت دارد. 

در زیر به بررسی تاثیر رنگ ها می پردازیم:
- رنگ قرمز: رنگی پرشور، قدرتمند و هشدار دهنده
- رنگ نارنجی: رنگی دوستانه، ارزان و طنزگونه
- رنگ زرد: رنگ شاد، هشدار دهنده و گرم
- رنگ سبز: رنگ طبیعی، مرفه و متعادل
- رنگ آبی روشن: سکوت و آرامش، طراوت
- رنگ آبی تیره: قابل اعتماد، حرفه ای، امن
- رنگ بنفش: لوکس، عاشقانه و مرموز
- رنگ سیاه و سفید: پیچیده، مرزی و متعادل، سرکوبگر
- رنگ سفید: پاکیزگی، سادگی و بافضیلت
- رنگ خاکستری: بی طرف، سمی و غم انگیز

مطالب مرتبط:

View: 594|Comment: 0|Create: 12/02/2017

جهت مشاوره تماس بگیرید
88621308






  
 
  
 
آدرس ایمیل
*
شماره همراه