روش های خلق مشتریان وفادار

اگر اقتصاد را به دو نیمه عرضه و تقاضا تقسیم کنیم، در این صورت با فروشنده و خریدار مواجه می شویم. خریداران یا مشتریان به عنوان بخش مهمی از تجارت و کسب و کار محسوب می شوند که بدون آنها فروش محصولات نیز متوقف می شود.
در این میان داشتن مشتریان دائمی و وفادار اهمیت پیدا می کند. یکی از هدف های تمامی شرکت های تولیدی و عرضه کننده، داشتن مشتریان وفادار می باشد. این مشتریان درآمد ثابت را مشخص می کنند.
به طور مثال یک شرکت با محاسبه تعداد مشتریان، فروش محصولات را در هر ماه برآورد کرده و هزینه های شرکت را در نظر می گیرد. این امر به مدیریت اجازه برنامه ریزی و سرمایه گذاری می دهد. 
 


حال تصور کنید یک شرکت بدون مشتریان دائمی فعالیت می کند. درآمد این شرکت مشخص نیست و در هر ماه میزان آن کم و زیاد می شود. مدیریت نمی تواند برآورد دقیقی نسبت به درآمد ماه یا ماههای آینده داشته باشد. این امر موجب مشکل برنامه ریزی برای تولید می شود.
در نتیجه شاهد شکست پروژه تولید یا توزیع کالا خواهیم بود. برای داشتن مشتریان دائمی و وفادار، برآورده ساختن خواسته ها و انتظارات آنها اهمیت پیدا می کند. به هر میزان که رضایت مشتریان از خدمات و محصولات شرکت بیشتر باشد، به تبع آن شاهد خرید محصولات از سوی آنان خواهیم بود.
زمانی که مشتری اولین فروش خود را انجام می دهد، اگر محصول را مطابق با خواست خود بداند، مطمئنا برای دفعات بعد نیز خرید می کند. به مرور زمان این کار برای وی یک عادت می شود بطوری که خود را با برند یکی دانسته و به دیگران نیز توصیه می کند.
 

روش های خلق مشتریان وفادار

احترام به مشتریان اولیه فاکتور برای جذب آنان می باشد. نباید مشتری را پس از فروش محصولات به حال خود رها کرد. با ارائه خدمات پس از فروش، تماس با وی و سوال از میزان رضایتمندی وی تاثیرات شگرفی برای وفاداری مشتریان دارد.
دادن پرسشنامه به مشتریان پس از ارائه خدمات، یک راه حل مناسب جهت نظرخواهی از آنان است. استفاده از مشاوران جامعه شناس یکی از راه های شناخت نیازهای مشتریان است. جامعه شناسان بیش از هر کسی دیگری می توانند خواست ها و مطالبات مشتریان را تجزیه و تحلیل و یک آمار دقیق از آن را در اختیار مدیران شرکت ها قرار دهند.
با این کار می توان محصولاتی مطابق با میل مشتریان ارائه نمود. برای نمونه می توان به کشور چین به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا اشاره کرد که ابتدا با بررسی های جامعه شناسی، نیازهای بازار مصرف را آنالیز کرده و سپس مطابق با نیازها اقدام به تولید می کند. روحیات و خواست های مشتریان با
یکدیگر متفاوت است. سلیقه و علاقه آنها یک فاکتور مهم برای خرید است.
 


بنابراین کالاها باید متناسب با علاقه اکثریت تولید شوند. بدین طریق می توان رضایت اکثریت را جلب نمود. با افزایش فروش، برند تجاری محصولات جای خود را در بازار فروش باز می کنند و پس از مدتی شاهد همراهی مشتریان مخالف نیز خواهیم بود. یکی از اشتباهات رایج در میان شرکتها، اعتماد به مشتریان وفادار است و به همین دلیل دقت و توجه زیادی به کیفت محصولات ندارند. این در حالی است که با ورود شرکت های رقیب ممکن است محصولات آنها نسبت به محصولات شرکت شما کیفیت بالاتری داشته باشند که در صورت شاهد چرخش مشتریان خواهیم بود.
در واقع خطر جذب مشتري توسط رقبا و گرایش یافتن او به کسب و کارهاي رقیب یکی از مواردی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید بنابراین به روزرسانی محصولات پا به پای تکنولوژی روز و کسب اطلاعات از محصولات رقیب یک فاکتور مهم برای حفظ مشتریان وفادار می باشد.
ارائه خدمات و توزیع محصولات بدون نقص و عیب، یکی از یکی از مهمترین عوامل وفادار کردن مشتریان به شمار می رود. سکوت مشتری به معنا رضایت از محصولات نیست و مشتری شاکی بهتر از یک مشتری ساکت است چرا که انتقادات سازنده ای در رابطه با محصولات ارائه می دهد که مانع از افت کیفیت خدمات رسانی می شود.
به تبع این امر شاهد ارتقا کیفیت محصولات و میزان فروش هستیم. بنابراین سعی کنید به صحبت های مشتریان ناراضی گوش دهید و تمام تلاش خود را بکار بندید تا محصولات بهتری را به آن ارائه دهید. ارائه خدمات باید متداوم و همیشگی باشد. ثبات برای عرضه محصولات نقش مهمی را در خلق مشتریان وفادار ایفا می کند. بنابراین سعی کنید از دادن وعده های غیرواقعی و نشدنی بپرهیزید.
این امر موجب سلب اعتماد مشتریان می شود. برقراری ارتباط مستقیم با تعدادی از مشتریان می تواند به ایجاد تصور ذهنی شما از کسب و کارتان کمک کند. بدین منظور باید تعدادی نماینده را برای بررسی نظرات آنها گسیل کنید.
دادن امتیاز یکی روش های مرسوم برای جذب مشتریان می باشد. این کار ابتدا توسط کمپانی های بزرگ انجام می شد. این کمپانی ها با راه اندازی قرعه کشی برای مشتریان خود، آنها برای خرید ترغیب می کنند.
برای مثال برای مشتریانی که در یک مدت طولانی اقدام به خرید محصولات می کنند امتیازهای بیشتری را در نظر می گیرند که قاعدتا در پیروزی آنها در قرعه کشی موثر است. به همین دلیل مشتریان برای کسب جایزه نفیس شرکت بیشتر خرید را به خود اختصاص می دادند. ممکن است محصولات برای مشتریان ناآشنا باشند بنابراین، تبلیغات و بازاریابی یک مولفه مهم برای بازاریابی و جذب مشتریان است. نصب برندهای تبلیغاتی در سطح شهرهای بزرگ، استفاده از تبلیغات رسانه ای، فعالیت در شبکه های اجتماعی، راه اندازی وب سایت و ... از جمله روش های معرفی محصولات به مشتریان می باشد.   

View: 865|Comment: 0|Create: 30/03/2016

جهت مشاوره تماس بگیرید
88621308






  
 
  
 
آدرس ایمیل
*
شماره همراه