آنچه در این مقاله میخوانید

    بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) به زبان ساده چیست؟

    بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) به زبان ساده چیست؟

    شاید واژه بازاریابی درون گرا یا بازاریابی جاذبه ای را پیش از این در مقالات و وب سایت های دیگر شنیده باشید اما چون رویکرد من در این وب سایت به سمت این نوع از بازاریابی است و می خوام بیشتر در این خصوص بنویسم ، علاقمند بودم توضیحی به زبانی کاملا ساده و قابل فهم در این نوشتار بیان کنیم .

    بازاریابی درون گرا

    امیدوارم در این مقاله سوال ذهنی برخی از دوستانم رو در این خصوص پاسخ داده باشم .

    تعریف بازاریابی :

    برای بازاریابی تعاریف مختلفی ارائه شده اما به شخصه به این تعریف بسیار علاقمندم : “رساندن پیام مناسب در زمان مناسب به شخص مناسب از طریق رسانه مناسب به صورت مستمر را یک فرایند بازاریابی گویند.”

    با توجه به تعریف بالا ، رساندن پیام مناسب به مخاطب مناسب به شیوه درست و اصولی مهمترین هدف بازاریابی است که در حقیقت همین اصل رو نیز در بازاریابی درون گرا مشاهده می کنیم اما با رویکردی متفاوت !

    تعریف بازاریابی درون گرا :

    “بازاریابی درون گرا یک فرایند بازاریابی است که از طریق تولید محتوای منحصر به فرد و کاربرپسند و رساندن این محتوا به مخاطب قبل از تصمیم گیری برای خرید انجام می شود . این روش بسیار مقرون به صرفه است و بهترین روش برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت شما به خریداران و معرفی برند شماست .”

    در تعریف بازاریابی واژه پیام حکایت از پیام تبلیغاتی دارد اما در بازاریابی درون گرا مراد از واژه محتوا ، محتوایی است که به سوالات ذهنی ، دغدغه ها و مشکلات کاربران و مخاطبان پاسخ می دهد.

    در واقع رویکرد تمرکز بر روی پیام تبلیغاتی و ویژگی های محصول در بازاریابی سنتی یا برون گرا به رویکرد تمرکز بر روی مزایای محصول و مشکلات و دغدغه هایی که محصولات و خدمات ما می توانند از مخاطبان مرتفع نمایند تبدیل می شود که در قالب محتوای تولید شده به گوش مخاطبان رسانده می شود .

    اساسا کاربران و مخاطبان ، امروزه به دنبال ویژگی های محصولات ما نمی گردند بلکهبه دنبال رفع مشکلات ، مسائل و دغدغه های ذهنی خوددر فضای وبهستند.

    مزایای بازاریابی درون گرا چیست ؟

    به اعتقاد بنده ۴ دلیل کلیدی و مهم که در زیر بهش اشاره کردم می توانند به خوبی حق مطلب رو در مورد موثر بودن بازاریابی درون گرا ادا کنند .

    بازاریابی درون گرا

    ۱- بر پایه تکنیک بازاریابی با کسب اجازه فعالیت می کند

    یکی از مهمترین مزایای بازاریابی درون گرا نسبت به بازاریابی سنتیPermission Marketingاست که به معنای بازاریابی و تبلیغات با کسب اجازه از مخاطب تعبیر می شود. ما اغلب در معرض بمباران تبلیغات خسته کننده و آزار دهنده هستیم . 

    انواع مدل های بازاریابی که باعث آزار و اذیت شما می شود مثل تبلیغات پیامکی ناخواسته ، ارسال ایمیل های اسپم ، تبلیغات پاپ اپ روی وب سایت ها ،تیزرهای تلویزیونی بین فیلم و سریال وغیره ، همه و همه از جنس بازاریابی سنتی یا برون گرا هستند .

    اما در بازاریابی درونگرا وقتی کاربران یا مخاطبان در خبرنامه وب سایت شما عضو می شوند و یا در شبکه های اجتماعی برندتان را دنبال می کنند بدین معناست که به محتوا و اخبار برند شما علاقمند و مشتاق به دریافت صدای برندتان هستند . این عضویت یا دنبال کردن کاملا اختیاری هستو در هر زمانبه راحتی می توانند لغو اشتراک کرده وهیچگونه مزاحمتی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

    • بر روی مخاطب هدف شما تمرکز می کند

    یکی از مهمترین استراتژی ها در بازاریابی این است که به جای تبلیغات برای عموم مردم ، فرایند بازاریابی دقیقا برای مخاطبان هدف انجام بشه (Target Marketing) . با تمرکزبر روی مخاطبان هدف و شناسایی نیازها و خواسته های آنها ، می توان نرخ تبدیل فروش محصولات و خدمات شرکت را تا حد چشمگیریافزایش داد .

     اینکه علاقمندان و مخاطبان هدف شما از طریق محتوای کاربرپسند تولید شده ، به وب سایت و برند شما می رسند دقیقا بر پایه بازاریابی بر روی مخاطب هدف استوار است .

    بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) به زبان ساده چیست؟

    • محتوای کاربرپسند می تواند به صورت ویروسی منتشر شود

    یکی از مزایای دیگر فرایند بازاریابی درون گرا ، انتشار محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی است که مخاطبان هدفتان ، در آنجا شما را دنبال می کنند . وقتی شما محتوای خوب و مفیدی تولید کرده باشید این شانس رو خواهید داشت که علاقمندانتان ، محتوای شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و بدین شکل محتوای شما به صورت ویروسی منتشر خواهد شد .

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید محتوای کاربرپسند مقاله ما را در این زمینه مطالعه کنید:

    نکاتی برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

    • ارزان و مقرون به صرفه بودن

    اغلب بودجه های تبلیغاتی که در بازاریابی سنتی هزینه می شود بسیار زیاد است . تلویزیون ، رادیو ، مجلات چاپی و بیلبورد و … خیلی مناسب با بودجه محدود کسب و کارهای کوچک نیست اما بازاریابی درونگرا یا جاذبه ایارزان و مقرون به صرفه است و با حداقل هزینه ها قابل انجام است .

    نتیجه گیری :

    پس همانطور که در بالا اشاره شدبازاریابی درونگراتولید محتوای کاربرپسند که حاوی پاسخ نیازها ، سوالات و مشکلات و دغدغه های کاربران و انتشار این محتوا در فضای وب است . این نوع از بازاریابی مزایای بسیاری نسبت به بازاریابی سنتی یا برون گرا دارد که یکی از مهمترین این مزایا آن است که بر مبنای کسب اجازه از کاربر به جای تبلیغات مزاحم و خسته کننده بازاریابی سنتی یا برون گرا استوار است .

     

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    محمدصادق
    1400/09/15 23:29

    سلام وقتتون بخیر. برای جذب مشتری‌های بیشتر به وسیله بازاریابی درونگرا می‌توانیم از ابزارهای زیر کمک مثل بلاگ‌نویسی کمک بگیریم؟ بنظرتون راه تاثیرگذاری هست؟

    ویکی محتوا
    1394/03/19 15:21

    مقاله بسیار عالی و کاربردی بود. امیدوارم ارزش گذاری به بحث محتوا بیشتر از گذشته فرهنگ سازی بشه. موفق و پابرجا باشید.

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره